הרב פירון משלים עם הממשלה החדשה: "גם מחלוקת צריך לנהל באחריות"

לאחר שיצא נגד הליכוד ואבי מעוז, שר החינוך לשעבר כתב כי למרות ההתנגדות, הוא משלים עם הממשלה המסתמנת: "אינני אוהב את ההרכב הנוכחי שלה אבל אני ציוני ודמוקרטי. אלה כללי המשחק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/12/22 11:48 יג בכסלו התשפג

הרב פירון משלים עם הממשלה החדשה: "גם מחלוקת צריך לנהל באחריות"
הרב שי פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חבר הכנסת אבי מעוז רשם בתחילת שבוע שעבר הישג כאשר חתם על הסכם בין הליכוד לבין סיעת "נעם" בראשותו, והוא צפוי לקבל במסגרת ההסכם הקואליציוני סמכויות רחבות במשרד החינוך. כמה ימים לאחר מכן, שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, כתב פוסט נוקב בו הוא מחה בתוקף על ההסכם ואמר כי אי אפשר שהוא יעבור בשתיקה. היום (ד') כתב הרב פירון פוסט בו הוא משלים עם הממשלה המסתמנת למרות שהוא איננו אוהב את הרכבה הנוכחי, את ההסכמים הקואליציונים ואת המהלכים הצפויים שהיא צפויה להעביר.

"זו ארצי, זו מדינתי. וכשתורכב ממשלה – זו תהיה הממשלה שלי. לא, אינני אוהב את ההרכב הנוכחי שלה אבל אני ציוני, אני דמוקרטי. אלה כללי המשחק. אני אוהב את המדינה, אני לא מוכן להלך איימים, לקרוא למרד. אבל אני רוצה להיאבק על דמותה של הארץ. גם מחלוקת צריך לנהל באחריות", כתב שר החינוך לשעבר.

מי שרוצה שליטה על תכניות חינוכיות חוץ משרדיות - מבקש להיות קומיסר של הידע

הרב שי העלה ארבע סוגיות שבהן הממשלה צריכה להתמודד והנושא הראשון הוא נושא החינוך. "השינויים במשרד החינוך הם אסון לטווח ארוך. מי שרוצה להעביר את החינוך היהודי לאחריות שרה מחוץ למשרד החינוך, לא דואג לחינוך יהודי אלא לתקציב וג'ובים למקורבים. מי שמעביר את החברה למתנ"סים לאחריות משרד הפנים לא דואג לאוכלוסיות חלשות אלא רוצה שליטה על מבנים. מי שרוצה שליטה על תכניות חינוכיות חוץ משרדיות לא רוצה להעמיק את החינוך אלא מבקש להיות קומיסר של הידע".

נתניהו עם מעוז

נתניהו עם מעוז צילום: הליכוד

עוד הוסיף וכתב כי "מי שמפיץ ידע שקרי כאילו בוטלה בחינת הבגרות בתנ"ך, והופך ויכוח חינוכי ראוי למלחמת דת הוא ציניקן חסר אחריות. אסביר: בחינת הבגרות לא שונתה, מה שהשתנה זה שיטת המדידה וההערכה. כל העולם צועד בכיוון הזה. הטעות הטקטית (ובעיני גם החינוכית) של שרת החינוך היתה שלא החילה זאת גם על מ"מ ואנגלית. ה OECD כבר קבע שישראל נכשלת בגלל שיש בה בחינות שינון רבות מידי".

אסור שאנשי שמאל יחשבו שכל שינוי הוא הרס מערכת המשפט

נושא שני שהוא העלה לדיון  הוא המחלוקת על ביטול סעיף הנכד בחוק השבות. "ביטול סעיף הנכד בחוק השבות הוא דיון ראוי. אבל כדי לבצע אותו צריך לבנות מסגרות גיור רחבות, מקילות, שיאפשרו לאלה שמעוניינים להצטרף לעם היהודי לעשות זאת בדרך נגישה. יש להכיל את השינוי החל מעוד כשלוש שנים, לאפשר לאלה שרוצים לעלות לארץ, לממש את זכאותם. לא משנים את הכללים ברגע".

גלי בהרב מיארה

גלי בהרב מיארה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סוגיה שלישית שהרב פירון מעלה היא המחלוקת על פסקת ההתגברות. "נושא חשוב. אכן יש משבר עמוק ביחס למערכת המשפט. אסור להתעלם מכך, ויש להסדיר את הנושא מחדש. אסור שאנשי שמאל יחשבו שכל שינוי הוא הרס מערכת המשפט. אבל גם כאן, יש למצוא דרך מאזנת. לדוגמא: רוב של קואליציה + שני חברי אופוזיציה בצירוף רוב של שני שליש בקרב שופטי בית משפט עליון בהרכב מורחב. אם רוצים למצוא דרך מאזנת, אפשר גם אפשר. אני גם לא נבהל משינויים בהרכב ודרך בחירת שופטים. וכשר לשעבר – אני מזדהה עם הצורך בשינוי מעמד היועמ"שים. אבל בואו נעשה זאת יחד", כתב הרב שי.

פטור מלא וגורף לכל מי שנולד למשפחה חרדית הוא מעשה לא יהודי

נקודה רביעית שהרב פירון מציין הוא נושא חוק הגיוס. "לימוד תורה הוא דבר חשוב, בעיני. יש לתת פטור לתלמידי ישיבה מצטיינים במספר שיקבע בהסכמה. אפשר וחשוב לאפשר שירות אזרחי בזק"א, הצלה, זכרון מנחם ויד שרה. זוהי מסגרת ראויה לא רק לחרדים אלא גם לחילוניים שהשירות הצבאי לא מתאים להם. שירות בבית אבות משמעותי יותר מאשר שירות לא משמעותי, בצה"ל. ואת השירות החדש יש להכיל גם על ערביי ישראל, אבל פטור מלא וגורף לכל מי שנולד למשפחה חרדית הוא מעשה לא יהודי, לא מוסרי, לא ציוני וגם לא נכון. יתכן והחרדים יזכו להצלחה במו"מ הקואליציוני, אבל הם יזיקו ליהדות ולמעמדה בקרב צעירי ישראל. תנועת המטוטלת תבוא איתם חשבון ומי שישלמו את המחיר הם הערכים שאני מאמין בהם", כתב שר החינוך לשעבר.

חרדים מוחים נגד חוק הגיוס

חרדים מוחים נגד חוק הגיוס צילום: פלאש 90

הלוואי וישראלים רבים ילמדו את כוחו של שביל הזהב

בסיום דבריו, כתב כי למרות אכזבתו מהממשלה המסתמנת, הוא מקבל את תוצאות הבחירות בהבנה. "זה כואב. כי נבחרה ממשלה, וזכותה ואף חובתה לשנות כיוון. לשם כך נבחרה. אבל אפשר להוביל שינויים בהיגיון בריא. כבר כמה שנים אני פועל למענה של ממשלה רחבה, המהלך נכשל. זה לא שאין אשמים יותר ואשמים פחות, אבל כרגע, זה בכלל לא משנה מי אשם", כתב הרב שי.

עוד הוסיף ואמר כי "חשוב לי שכמה שיותר ישראלים יחשפו לעובדה: אפשר גם אחרת, אפשר לשנות, אולי אפילו ראוי. יש גם דרך הגיונית ומאוזנת. זו איננה פשרה אלא תפיסת עולם קוהרנטית עמוקה. חבל שישראלים רבים נחשפים רק לקצוות והופכים להיות שבויים בוואדי, סמוך לתהום. הלוואי וישראלים רבים ילמדו את כוחו של שביל הזהב. לא הצלחנו להתאחד, וככה, במו ידינו, כולנו, מזיקים למדינה שאנו אוהבים".