דוח מבקר המדינה נתון מטריד: כרבע מהמשרתות במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את הדו"ח בנוגע על רמת מוגנות של חיילות וחיילי החובה ביחידות המשרד לביטחון פנים: "הדו"ח שלנו הוא Me too לשב"ס ולמשטרה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/22 16:54 ד בכסלו התשפג

נתון מטריד: כרבע מהמשרתות במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן פרסם היום (שני) דוח מיוחד על מוגנות חיילות וחיילי החובה ביחידות המשרד לביטחון פנים. משיחות שביצע משרד המבקר עם כ-220 חיילות וחיילים בשירות חובה, עולה כי קרוב ל-25% מהמשרתות במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית במהלך שירותן 70% מהפגיעות מבוצעות על ידי משרת קבע או מפקד.

אנגלמן: מתברר פרשת "הסוהרות" היתה רק קצה הקרחון.

בפתיחת הדו"ח מתח אנגלמן ביקורת על הטיפול בחיילות וחיילי חובה המשרתים בגופים ביטחוניים. "הדוח שלנו הוא Me too לשב"ס ולמשטרה - מתברר שפרשת "הסוהרות" היתה רק קצה הקרחון. חיילות וחיילי החובה נדרשים לתרום למדינה – ונמצא כי הם חשופים להטרדות, גם מאסירים ביטחוניים וגם ממשרתי קבע, תוך ניצול חולשתם. איש גם לא טורח להגן עליהם מפני הטרדות מצד אסירים ביטחוניים לאחר תום שירותם. הדוח חושף מציאות ארגונית מטרידה", כתב אנגלמן.

מבקר המדינה

מבקר המדינה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "לא ניתן להצדיק מציאות בה אחת מכל ארבע חיילות חובה במשטרה ובשב"ס חוו פגיעה מינית. אסור לגלות סלחנות לעובדה ש 70% מהתלונות לא טופלו כראוי, ולא ניתן לעבור לסדר היום כאשר המגמות מלמדות על הטרדות מיניות מצד אסירים ביטחוניים, היעדר גיבוי מהדרג הפיקודי, והטרדות מיניות ממשרתי קבע כלפי חיילות וחיילי חובה. אני מצפה מהשר לביטחון פנים שייכנס לתפקידו לפעול באופן מיידי לתיקון המצב, כך שתהיה מוגנות אמיתית ומלאה לכל המשרתים במשטרה ובשב"ס".

שיעור המשרתות בשב"ס שחוו פגיעות מיניות היה הגדול ביותר

לפי הדו"ח, מהמפגשים והשיחות עם כ-220 משרתי החובה (חיילות וחיילים) עלו שלוש מגמות: יחס מטריד בעל אופי מיני מצד האסירים הביטחוניים, היעדר גיבוי מצד הדרג הפיקודי לסוהרי החובה בעבודה מול אסירים ביטחוניים ואמירות בלתי הולמות ובעלות אופי מיני מצד משרתי קבע כלפי משרתות החובה.

בנוגע לשיעור הפגיעות המיניות במשטרה, במג"ב ובשב"ס עלה כי אחת מכל ארבע משרתות חובה שהשיבה על שאלון מבקר המדינה (161 מתוך 644 משיבות) ציינה כי חוותה במהלך שירותה - 24 חודשים - פגיעה מינית אחת או יותר.

נמצא כי שיעור משרתות החובה בשב"ס שהשיבו כי חוו פגיעה מינית היה הגדול ביותר - 38%, דהיינו כארבע מתוך עשר משרתות חובה שהשיבו על השאלון ציינו כי חוו פגיעה מינית אחת או יותר. עוד נמצא שכ-70% מהפגיעות במשרתי חובה בוצעו על ידי משרת קבע או מפקד: 52% מהמשרתים (144) שהשיבו כי חוו פגיעה מינית ציינו כי הפוגע היה משרת קבע (שאינו מפקד), ו-19% מהמשרתים (52) ציינו כי הפוגע היה מפקד ישיר או עקיף שלהם.