תחקיר נפילתו של רב-סרן בר פלח: "היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות"

מהתחקיר עולה כי הכוח עמד במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע אך נעשו שגיאות בשיטה בה הוא בחר לבודד את המרחב בו שהו המחבלים | הרטמכ"ל: "יש ללמוד אותן לעומקן וליישמן על מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/10/22 09:22 ב בחשון התשפג

תחקיר נפילתו של רב-סרן בר פלח: "היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות"
בר פלח ז"ל, צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל פרסם הבוקר (ה') את תחקיר נפילתו של רב-סרן בר פלח ז"ל במהלך היתקלות עם מחבלים בקו התפר סמוך למעבר ג'למה, אשר הוצג השבוע לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי על ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. סיכום ממצאי התחקיר הוצג למשפחת פלח.

כזכור, האירוע התרחש לפני כחודש, לאחר שתצפיות צה"ל זיהו שני חשודים במרחב גדר התפר, סמוך לכפר ג'למה. כוח צה"ל שנכח בעמדה סמוכה פתח בנוהל מעצר חשוד, שכלל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, ירי חי לאוויר ולעבר המרחב בו זוהו החשודים, אשר אליו החשודים לא הגיבו. כוחות צה"ל בפיקוד מח"ט "מנשה", אלוף-משנה אריק מויאל, וסגן מפקד סיירת הנח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל, קפצו לנקודה. מאחר והחשודים לא הגיבו ולא זוהתה תנועה, הכוח איגף אותם והתקרב לכיוונם, והחשודים פתחו באש אל עבר הכוח. הלוחמים השיבו באש והרגו את המחבלים. במהלך חילופי האש בין המחבלים לכוח צה"ל, נהרג רב-סרן בר פלח ז"ל בעת שהוביל את לוחמיו.



מהתחקיר הפיקודי עולה כי חטיבת "מנשה", על כלל יחידותיה, והכוח שפעל בשטח במיוחד, עמדו במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע בעורף ישראל, זאת במחיר כואב של נפילת סגן מפקד סיירת נח"ל, רס"ן בר פלח ז"ל. עוד עולה כי אמצעי התצפית וכלל הכוחות שהיו בנקודה שלטו במתרחש באופן מלא לאורך האירוע כולו, אולם לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים.

רב סרן בר פלח ז"ל

רב סרן בר פלח ז"ל צילום: דובר צה"ל

שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים

לצד זאת, מהתחקיר עלו שגיאות בשיטה בה בחר הכוח לבודד את המרחב בו שהו המחבלים. מהרגע בו המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, הלוחמים ביצעו ירי לעבר המחבלים עד להריגתם. רס"ן בר פלח ז"ל הוביל את לוחמיו בפיקוד מלפנים, חתר למגע, ופעל בנחישות במטרה להסיר את האיום.



לאחר פציעתו של רס"ן בר פלח ז"ל ותחת אש, הקשר של בר פלח ז"ל זחל לכיוונו והעניק לו טיפול רפואי ראשוני, תוך דיווח בקשר והזנקת כוחות רפואה, במקביל לכך שביצע ירי יחד עם לוחמים נוספים אל עבר החשודים עד להריגתם. מהתחקיר עולה כי כוחות הרפואה חברו לרס"ן בר פלח ז"ל לאחר נטרולם המלא של המחבלים. הטיפול בנקודה היה מקצועי ומהיר, אך בשל אופי פציעתו לא ניתן היה להציל את חייו. 

כוכבי בתחקור הראשוני לאחר מותו של בר פלח ז"ל

כוכבי בתחקור הראשוני לאחר מותו של בר פלח ז"ל צילום: דובר צה"ל

כוכבי: על אף תוצאותיו המצערות, מדובר באירוע בו סוכל פיגוע

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי קיבל את מסקנות התחקיר כפי שהוצגו, וקבע כי המשימה בוצעה וסוכל פיגוע. כמו כן, קבע שמדובר באירוע המבטא חתירה למגע והובלה של מפקדים מלפנים. הרמטכ"ל סיכם כי היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות, והנחה על הטמעת הלקחים בכל היחידות וההכשרות.

הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "על אף תוצאותיו המצערות, מדובר באירוע בו סוכל פיגוע ונמנעה פגיעה באזרחים. התנהגות הכוחות באירוע, החל מהמפקדים, ביניהם רב-סרן בר פלח ז"ל, דרך המח"ט ועד לאחרון החיילים, מהווה דוגמה לאומץ ולנחישות. עם זאת, במהלך הקרב נעשו מספר שגיאות, שיש ללמוד אותן לעומקן וליישמן על מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה".