הרב בזק נגד הצעתו של הרב פכטר: "זניחה מודעת של המחויבות להלכה"

הרב אמנון בזק יוצא נגד הצעתו של הרב עידו פכטר המכשירה סוכה שנבנתה מתחת למרפסת: "משקפת למרבה הצער גישה רפורמית, שאם תהפוך למקובלת, היא עלולה למוטט את המחויבות להלכה ואת המסירות לקיומה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/10/22 10:38 טז בתשרי התשפג

הרב בזק נגד הצעתו של הרב פכטר: "זניחה מודעת של המחויבות להלכה"
הרב אמנון בזק, צילום: ישיבת הר עציון

הרב ד"ר עידו פכטר, ראש מיזם רבני ערים בתנועת 'נאמני תורה ועבודה' ומייסד תנועת 'תכלת', כתב פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו תהה האם הגיעה השעה להכשיר סוכות שנבנו מתחת למרפסות. בנוסף, הוא ציין כי בכל שנותיו שהוא התגורר עם משפחתו בנתניה בבניין רב קומות, הוא בנה בסוכה מתחת למרפסת בידיעה שהיא פסולה, כדי לתת לילדיו את חווית החג. הרב אמנון בזק, ר"מ בישיבת הר עציון ומרצה לתנ"ך במכללת הרצוג, כתב היום (ג') פוסט ארוך בעמוד הפייסבוק שלו בו הוא יוצא נגד הצעתו של הרב פכטר וטען כי היא מנוגדת להלכה ויוצרת תקדים מסוכן.

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

"משאלתו של הרב עידו פכטר: "אולי הגיעה העת להכשיר סוכות שנבנות במרפסת גם כשהן תחת מרפסת אחרת?", למרות המודעות לכך שההצעה מנוגדת ל"הלכה הפורמלית", יצרה הדים רבים. פרסום הדברים וסגנונם ציער והטריד אותי מאוד, שכן מעבר לנושא הספציפי, מדובר כאן בשאלה מהותית כלפי ההתייחסות להלכה בימינו", כתב הרב בזק.

הדברים כעת כלל אינם מציעים דיון בכלים הלכתיים, יש בהם הכרזה שהאפשרות מנוגדת להלכה

"אין ספק, שפוסקי ההלכה לאורך כל הדורות הכירו בשינויי המציאות כגורם שעשוי להשפיע על הפסיקה. לאור זאת, מתבקשת השאלה: מה ההבדל שבין גישה הלכתית לבין השקפה רפורמית? לאחר שעסקתי בהתפתחות ההלכה בפרקים רבים בספרי 'ניצחוני בניי', דנתי בשאלה זו בפרק הסיום, והעליתי שלושה פרמטרים מרכזיים להבחנה בין גישה הלכתית לגישה רפורמית, הבולטים היטב גם בהצעה דנן:

"ראשית, שאלת הכלים. לאורך כל הדורות, פוסקי ההלכה התמודדו עם אתגרים מציאותיים מתחדשים בכלים הלכתיים: דיון במקורות קדומים, הסתמכות על שיטות מסוימות, הבחנה יסודית בין דיני דאורייתא לדיני דרבנן כדי לאפשר הקלות על סמך 'שעת הדחק', ועוד. גישה רפורמית, לעומת זאת, אינה רואה את עצמה כמחויבת לעולם ההלכה, ומשום כך די בעצם המוטיבציה לשינוי על מנת להכשיר אותו. והנה, לא די שהדברים כעת כלל אינם מציעים דיון בכלים הלכתיים, הרי שיש בהם הכרזה בריש גלי שהאפשרות אכן מנוגדת להלכה (המילה 'פורמלית' כאן, המנסה להקטין את הבעיה, איננה במקומה. לא מדובר כאן בהגדרה פורמלית לכאורה של מספר טפחים או דפנות; מדובר כאן בלב לבה של הסוכה, שהגדרתה לכל אורך מסכת סוכה נקבעת בראש ובראשונה על פי שימושה כצל). זניחה מודעת של המחויבות להלכה היא תקדים מסוכן".

סוכות בבית וגן

סוכות בבית וגן צילום: אורנה דן

קיום מצוות סוכה בבניינים רבי קומות הוא אכן אתגר, אולם בהחלט ניתן לעמוד בו

"שנית, שאלת המניעים. במקרים רבים פוסקי ההלכה לדורותיהם התחשבו בקשיים גדולים על מנת למצוא הקלות לבעיות, אולם הגדרת המציאות כ'קושי' היא חלק מרכזי מהמניע. יהודים בכל הדורות קיימו בגבורה ובשמחה מצוות גם כשהיה קשה: היה קשה למצוא היכן לטבול, היה קשה למצוא ארבעת המינים, וגם היה קשה לקיים מצוות סוכה בתפוצות ישראל, אולם קשיים אלו לא נחשבו כגורמים מספיקים לשנות את ההלכה. בגישה הרפורמית, לעומת זאת, גם אי-נוחות קלה הספיקה כדי לבטל מצוות ודינים. במקרה דנן, קיום מצוות סוכה בבניינים רבי קומות הוא אכן אתגר, אולם בהיערכות מתאימה, כפי שאלפי משפחות עושות, בהחלט ניתן לעמוד בו. אם אי-נוחות ברמה כזו נחשבת כגורם מספיק, הרי שנפרץ כאן סכר של מקרים רבים שבהם ניתן לזהות אי-נוחות מקבילה".

מרפסות מדורגות לא יתאפשרו בבניינים רבי קומות

מרפסות מדורגות לא יתאפשרו בבניינים רבי קומות צילום: חברת באמונה

"ולבסוף, שאלת הסמכות. שינוי הלכה, גם במקומות שבהם הדבר אפשרי, דורש סמכות הלכתית מפוסק בעל כתפיים רחבות, כמו בכל מקצוע אחר, בייחוד כשמדובר בשינוי דרמטי ומשמעותי. אלו שחוללו את השינויים היו גם אלו שעסקו בפסיקה בתחומים רבים שהמחישו את גדלותם ורוחב דעתם בכל תחומי ההלכה. מוליכי הרפורמות, רובם ככולם, לא באו מתוך עולם הפסיקה ולא הוכרו כבעלי ידע רחב בתחומי ההלכה השונים, ולפיכך השפעתם הייתה בעיקר על אלו שממילא לא חשו את עצמם כמחויבים לעולם ההלכה. גם כאן, גם לו היה מדובר באמת בדיון הלכתי, התייחסות מכובדת וצנועה כלפי עולם ההלכה בשינוי כה דרמטי דורשת התייחסות מסמכות הלכתית משמעותית", כתב הרב בזק.

יש בדברים אלו ובסגנון הזה פגיעה ברבנים ובפוסקים בני דורנו

"אינני מתייחס חלילה לגופו של אדם, אולם לגופם של דברים, האפשרות הנידונה, הן בכלים ובשפה שבה היא נכתבה, הן במניעיה ובסגנונה, אכן משקפת למרבה הצער גישה רפורמית, שאם תהפוך למקובלת, היא עלולה למוטט את המחויבות להלכה ואת המסירות לקיומה".

בסיום דבריו, כתב הרב: "ולבסוף, יש בדברים אלו ובסגנון זה גם משום פגיעה ברבנים ובפוסקים בני דורנו, העושים מאמצים דווקא ברוח התאמת ההלכה למציאות המשתנה בתחומים שונים – מעמד האישה, גיור, יחס לגוי ועוד – אך בכלים הלכתיים ובדרך מכבדת. כלפי רבנים אלו מוטחת לא פעם טענת 'המדרון החלקלק' – גם אם אתם צודקים שיש דרך הלכתית לשנות, הרי שאם מתחילים ככה, מי יודע איפה נגמור. דברים מן סוג הזה אכן מוכיחים לצערנו שיש אמת מסוימת בטענה זו, וגם משום כך, יש לשקול היטב היטב את הטעם בעצם העלתם, ולבחון האם הנזק לא מרובה מן התועלת".