גורם מדיני בכיר: לפיד דוחה את הדרישות החדשות של לבנון

ישראל קיבלה את הערות לבנון לטיוטת ההסכם הימי וראש הממשלה החליט לדחות השינויים שביקשה לבנון לעשות בו: "נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי" | שר הביטחון: "ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/10/22 12:29 יא בתשרי התשפג

גורם מדיני בכיר: לפיד דוחה את הדרישות החדשות של לבנון
אסדת כריש, צילום: דובר צה"ל

ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם. גורם מדיני בכיר אומר הבוקר (ה') כי "לפיד הבהיר שישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן, גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב". 

עוד הוסיף הגורם הבכיר: "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם החיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המשא ומתן על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".

נתניהו: "נסראללה איים - ולפיד התקפל"

בין היתר, אחד מהשינויים אותם דרשו הלבנונים לשנות, הוא ההגדרה המשפטית של "קו המצופים" הביטחוני שישראל הציבה בחוף ראש הנקרה אחרי הנסיגה מלבנון בשנת 2000, כך שבמקום שיוגדר כסטטוס קוו חדש - דבר שיוביל לסיום הסכסוך סביבו - יוגדר הקו רק באופן טכני שישאיר פרצה למחלוקת משפטית עתידית, ולא ינעל את הנושא.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הגיב לדברים, ואמר: "נסראללה איים - ולפיד התקפל. רק הלחץ הכבד שאני וחבריי הפעלנו גרם לו לסגת מהסכם הכניעה שלו, בינתיים. אנחנו לא ניתן לישראל להיכנע לנסראללה. בכל מקרה, ההסכם הלא חוקי הזה, שנעשה ללא אישור הכנסת, לא יחייב אותנו".

גנץ: "איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו"

שר הביטחון בני גנץ נאם היום בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים בהיכל הזיכרון בהר הרצל במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה. 

בסיום דבריו התייחס גנץ להסכם הימי: "בימים אלו מקדמת הממשלה הסכם בנושא חלוקת המים הכלכליים ביננו לבין מדינת לבנון שיש לו השפעות כלכליות וביטחוניות, ובהן גם פגיעה באינטרסים של איראן בלבנון ובאזור", הקדים גנץ בנושא.

"בין אם ייחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד.  איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".