לפיד על ההסכם הימי עם לבנון: "ההצעה שומרת על האינטרסים של ישראל"

ראש הממשלה התייחס בפתח הישיבה למשא ומתן על הגבול הימי בין ישראל ללבנון והבהיר כי בקרוב ייחתמו שני הצדדים על ההסכם: "אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים" | נתניהו תקף: "נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/22 11:42 ז בתשרי התשפג

לפיד על ההסכם הימי עם לבנון: "ההצעה שומרת על האינטרסים של ישראל"
צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

אסדת הגז 'כריש': שגרירת ארצות הברית בלבנון, דורותי שי, והמתווך היהודי, עמוס הוכשטיין מסרו לנשיא לבנון, מישל עיון ולראש הממשלה, נג'יב מיקאתי את טיוטת ההסכם החדש לסימון הגבול הימי עם ישראל. על פי מקורות לבנונים, שני המנהיגים מרוצים מטיוטת ההסכם החדש, והם ימשיכו לדון עליו עם ממשלת לבנון. ראש הממשלה, יאיר לפיד, התייחס הבוקר (א') בישיבת הממשלה על ההסכם המתגבש ואמר כי הוא צפוי להוביל ליציבות אזורית.

"במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקאי להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות. אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו",  אמר לפיד בפתח ישיבת הממשלה.

צילום: Olivier Fitousi/Flash90

מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן וירסן את חיזבאללה

עוד הוסיף ואמר כי "יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו. ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית. אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית".
 
"הצעת המתווך נמצאת עכשיו בבדיקה משפטית. לאחר שהבדיקה תסתיים נביא את ההחלטה, יחד עם שר הביטחון בני גנץ ועם ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, ובתיאום עם היועצת המשפטית לממשלה, לדיון ולאישור", אמר לפיד.

נתניהו: נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה

ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו תקף את לפיד על כך שהוא מתכוון לחתום על ההסכם הימי עם לבנון. ״יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל.  הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו.  אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו" אמר נתניהו.

לפיד הגיב למתקפה של ראש הממשלה לשעבר ואמר כי "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

לפיד קובע: "אפשר להגיע להסכם מול לבנון שישרת את שתי המדינות"

כזכור, לפני חודשיים יירטו מערכות צה"ל שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים, שהתקרבו מכיוון לבנון לעבר המרחב האווירי במים הכלכליים של ישראל. המל"טים זוהו על ידי מערכות הגילוי ונעקבו לכל אורך טיסתם על ידי יחידת הבקרה האוויריות. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הבהיר אז כי שיגורים נוספים בהחלט עומדים על הפרק. "יש לנו יכולת לשלוח מל"טים חמושים, בגדלים שונים ובמספרים רבים". 

יש לציין כי לפני שבועיים, לשכת ראש הממשלה הגיבה למשא ומתן בין ישראל ללבנון הגבול הימי בין המדינות ואמרה כי "ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות. ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית".

"ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת בניסיון להביא להסכם. הפקת הגז מאסדת כריש אינה קשורה למו"מ, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי". מוקדם יותר היום, ניבא נשיא לבנון מישל עאון כי המשא ומתן נמצא בשלבים הסופיים ועל פי הסיכום זכויותיה של לבנון בחיפוש אחר נפט וגז בהחלט נשמרות".