מאות בחורי ישיבה בריקודים: צפו בתפילה המרגשת בישיבת ההסדר

תפילות יום כיפור בישיבת ההסדר 'אפיקי דעת' שבשדרות כבר הפכו לשם דבר, דקות ארוכות אחרי צאת הצום תלמידי הישיבה המשיכו בריקודים | צפו בתיעוד המרגש

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/10/22 20:57 י בתשרי התשפג

מאות בחורי ישיבה בריקודים: צפו בתפילה המרגשת בישיבת ההסדר
ריקודים בישיבת בצאת יום הכיפורים, צילום: אורי טוסון

יותר משישים ישיבות הסדר יש בארץ ישראל, והגדולה שבהם היא ישיבת 'אפיקי דעת' שבשדרות. בראש חודש אלול האחרון, עם פתיחת זמן חורף, הצטרפו לספסלי הישיבה יותר מאה שבעים שיעורי א' חדשים, כך נראתה תפילת יום כיפור בישיבה.

מאות בחורי ישיבה בריקודים: כך הוציאו את הצום בישיבת שדרות

 

 

ראש הישיבה הוא הרב דוד פנדל, ולקראת יום הכיפורים ישבנו איתו לשיחה ארוכה על ילדותו, הישיבה, דור התלמידים הנוכחי והחזון שלו. "יש אמרה שלא חייבת להיות נכונה: 'כשהייתי בחור, למדתי המון. כאברך קצת פחות, כר"מ הרבה פחות וכראש ישיבה אין זמן'. סיפרו פעם שרב אברום נתן הרצאה בפני המטכ"ל, והוא נתן מסר שהתורה שייכת לכולם וגם הרמטכ"ל צריך ללמוד תורה, ומישהו צעק בקהל שגם הרבנים צריכים ללמוד תורה. הרב כל כך אהב את האמרה הזאת ורצה לנשק אותו. בעיניי, ראש ישיבה שלא שקוע בתורה זה חיסרון גדול".

"אני מודה שהיו לי הרבה שנים שלא מספיק הייתי שקוע. בשנים האחרונות אני מעביר יותר שיעורים, וכשבחור בשיעור א' רואה שגם ראש הישיבה שקוע איתו באותו תוספות, באותו רשב"ם, וזה דבר גדול. אני רואה בזה סימן ברכה". לא סתם הרב בחר לתת כדוגמא את שיעור א'. בשנים האחרונות רבים מראשי הישיבה בוחרים להיות ר"מים על השיעור המתחיל, לתלמידים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם התורה.

איך הרב רואה את הדור הזה, של התלמידים שנכנסים עכשיו בשערי בית המדרש?

"יש לשון הרע נגד הציבור שלנו שהם שקועים באינטרנט. אני לא יודע מה יש להם בראש, אנחנו רואים שהם מנקים את הכל. אני שמעתי נתון ממחנכים, נתון שאני לא מאמין לו. הם אומרים שיותר מתשעים אחוזים מהנוער שקועים בפורנוגרפיה. אני לא מאמין לזה, ויש ביכולתנו למחוק את זה".

בעיניי הרב פנדל יש בלבול בדור הצעיר, אך גם הרבה כוח. "אצלנו לדוגמא יש 120 אברכים, אברכייה ענקית. זה חידוש. זה לא אברכים שכל אחד מהם יצא רב, זה אברכים שעוד שנה-שנתיים ילכו לאוניברסיטה. זו תופעה חדשה בציבורים האלה, הציבור של הדרומיים שההורים שלהם לא למדו בישיבות והאחים הגדולים שלהם לא היו אברכים".