שיקלי ערער לעליון: "חוסר הצדק זועק לשמיים"

חבר הכנסת ערער יחד עם מפלגת הליכוד לעליון נגד הפסילה מלהתמודד לכנסת ה-25 וכי עמדת השופט תחול מהבחירות הבאות: "משמעותה של החלטה זו היא פגיעה בזכות היסוד החוקתית לבחור ולהיבחר, זכויות שהן מאבני היסוד של הדמוקרטיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/10/22 11:32 ח בתשרי התשפג

שיקלי ערער לעליון: "חוסר הצדק זועק לשמיים"
עמיחי שיקלי, צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, לקבל את העתירה של מפלגת מרצ, לפסול את ריצתו של עמיחי שיקלי במפלגת הליכוד, עוררה תגובות נזעמות בגוש הימין. בליכוד הגיבו ואמרו כי הם "רואים בהחלטה האבסורדית הזאת פגיעה חמורה בדמוקרטיה - נערער לעליון". היום (ב') הגישו שיקלי והליכוד ערעור לבית המשפט עליון על החלטה זו בו הם מציעים פשרה כי עמדת השופט תחול מהבחירות הבאות ולא על שקלי. הדיון על העתירה הדיון צפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב.

בערעור נכתב כי "מן הראוי להדגיש שעם כל הכבוד, חוסר הצדק שנגרם לחכ"ל שיקלי זועק לשמים. אין אדם סביר שיוכל להבין איך יכול להיות שבית משפט מחוזי בהרכב שלושה שופטים ממליץ לצדדים לנהוג בדרך מסוימת, הם מקבלים את ההמלצה, פועלים לפיה, משנים את מצבם לרעה ולאחר מספר חודשים ולאחר שהם כבולים בפעולות שעשו בהסתמך על פסק הדין, נמסר להם שהוויתור שעשו על סמך הצעת בית המשפט הנכבד תופס, אולם דברי בית המשפט שלטובתם, שעל בסיסם התבססה החלטת הצדדים, אינם תופסים".

"לא ניתן לקבל מצב, שבו חבר כנסת וסיעה פועלים על פי המלצת בית המשפט המוסמך על פי דין בהרכב של שלושה שופטים, ולאחר מכן מוצאים את עצמם בפני שוקת שבורה – שמשמעותה פגיעה בזכות היסוד החוקתית לבחור ולהיבחר, זכויות שהן מאבני היסוד של הדמוקרטיה".

ועדת הבחירות

ועדת הבחירות צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד נכתב בערעור כי "תוצאה מעין זו אינה תואמת את עקרונות היסוד והצדק של שיטתנו המשפטית, מה גם שהיא עלולה לפגוע באפשרות בתי המשפט להגיע לפשרות בין צדדים במקרים אחרים בעתיד בפרט ועלולה לערער קשות את אמון הציבור במערכת המשפט בכלל. ודוק: יובהר כי ההחלטה פוגעת לא רק בחכ"ל שיקלי אלא פוגעת קשות בליכוד ובדרך של המפלגה לפנות לקהל מצביעים מרכזי במערכת הבחירות הנוכחית".

נתניהו עם הליכודניקים החדשים

נתניהו עם הליכודניקים החדשים צילום: ללא

ימינה לא עתרה לוועדת הבחירות נגד הצטרפותו לרשימת הליכוד

בערעור נכתב כי שיקלי היה בטוח שיוכל להתמודד, ולכן הוא לא עשה מרב הפעולות שיכלו להציל אותו מהמצב הזה, כמו לחבור טכנית לסמוטריץ'. "חכ"ל שיקלי ביסס את ההחלטה למשוך את ערעורו המבוסס מאוד, משום שהבין, שהמשמעות הברורה של פסק הדין, ובכלל זה של ההסדר שהוסכם במהלך הדיון, הינה כי כל דרכי ההתמודדות תהיינה פתוחות בפניו וכי הוא יוכל, בין היתר, להיכלל ברשימה של סיעה יוצאת. נציין כי עד לאחר פסק הדין בבית המשפט המחוזי, אפשרות השתלבותו של חכ"ל שיקלי ברשי מת הליכוד לכנסת העשרים וחמש לא נדונה ולא הועלתה, לא מצד חכ"ל שיקלי ולא מצד הליכוד. יתרה מכך, האפשרות לריצה עצמאית עמדה על הפרק גם שבועות ספורים לפני הגשת הרשימות (לראיה הדיווחים על הבלוק 1 .בהסתמך על כך, חכ"ל שיקלי התפטר מיידית מהכנסת, לא הגיש הטכני עם חה"כ סמוטריץ׳) רשימה עצמאית (כפי שתחילה סבר שיפעל) והצטרף לרשימת הליכוד לכנסת ה- 25".

סיעת ימינה

סיעת ימינה צילום: Yossi Zeliger/Flash90

בערעור צויין כי מפלגתו לשעבר של שיקלי, לא עתרה לוועדת הבחירות נגד הצטרפותו לרשימת הליכוד. "לא למותר לציין, כי זו גם הבנתה של סיעת ימינה, שלא עתרה לוועדת הבחירות נגד הכללתו של חכ"ל שיקלי ברשימת הליכוד והודיעה לח"מ כי אינה מתנגדת להסדר עם חכ"ל שיקלי (ראו עמדת ימינה שצורפה כנספח מע/3 לערעור זה), כדלקמן: "מרשתי מפלגת צל"ש וסיעת ימינה, הח"מ אינה מתנגדת כיום להסדר הפשרה אליו הגיע מר עמיחי שיקלי בעש"א 22-06-25528 שיקלי נ' וועדת הכנסת ואח' ביום 10.7.2022, לפיו אם שיקלי 'יתפטר בארבעת הימים הקרובים הדבר ייחשב מבחינת הכנסת
כהתפטרות בסמוך למועד הפרישה'".

כלי פוליטי נוסף הנעשה בו שימוש לרעה על ידי מרצ

שיקלי והליכוד טוענים כי הפסילה נובעת ממניעים פוליטיים של מפלגת מרצ ותבעו אותם בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. "לקראת סיום, אין מנוס מלציין, כי למרבה הצער, הבקשה שבפנינו אינה אלא כלי פוליטי נוסף הנעשה בו שימוש לרעה על ידי מרצ, המוגשת ממניעים פוליטיים מובהקים, במטרה לפגוע בתנועת הליכוד. לא ידוע למשיבים כי מרץ טרחה להגיש כל עתירה או בקשה בענין ההבטחות הלא חוקיות שהובטחו לכאורה 8 לחברת הכנסת ג'ידא רינאוי- זועבי (לשריון ברשימה כזו או אחרת או לשמש בתפקיד ציבורי כזה או אחר)על אף שמדובר בחברת סיעתם".

מרצ אחרי הפריימריז

מרצ אחרי הפריימריז צילום: Tomer Neuberg/Flash90

עוד הוסיפו וכתבו כי "כך גם, בכנסת ה – 23 ,כאשר מפלגת העבודה בראשות חבר הכנסת עמיר פרץ החליטה להצטרף לממשלה, מרץ לא פעלה כנגד חברת הכנסת מירב מיכאלי שהחליטה לפעול בניגוד לעמדת הסיעה. ברור אם כן, כי הדאגה לשמירה על תכלית החקיקה כביכול איננה אמיתית, וכל מטרת הבקשה היא לפגוע בליכוד. 61 .לנוכח המפורט לעיל, מתבקש יו"ר ועדת הבחירות הנכבד לדחות את הבקשה על הסף. לחלופין בלבד, יושב ראש ועדת הבחירות הנכבד יתבקש לדחות את הבקשה לגופן של טענות לצד חיוב המבקשות בתשלום הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין".