המועצה הדתית נכנעה: מקוואות הנשים בירושלים יפתחו בערב יום כיפור

בעקבות פנייה של ארגון 'עתים' בה הם דרשו לאפשר לנשים לקיים את מנהג ישראל ולטבול במקווה בערב יום כיפור, המועצה הדתית בירושלים הודיעה כי היא תפתח את המקוואות לנשים בערב היום הקדוש

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/22 12:42 ד בתשרי התשפג

המועצה הדתית נכנעה: מקוואות הנשים בירושלים יפתחו בערב יום כיפור
מקווה, צילום: shutterstock

לקראת יום הכיפורים, ארגון 'עיתים' פנה למלא מקום מנכ"ל המשרד לשירותי דת, גל שם טוב, להורות לפתוח את המקוואות לנשים בערב יום הכיפורים, בעקבות אירועי שנה שעברה, בהם המקוואות בירושלים ובפתח תקווה נסגרו בפני נשים בערב היום הקדוש, בניגוד לחוק ותוך הפליה של ציבור הנשים המעוניינות בכך. היום (ה') הודיעה המועצה הדתית של ירושלים כי היא תפתח כמה מקוואות לנשים בערב יום כיפור הקרוב.

הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, מסר: "מדובר בהישג משמעותי שלא היה מתרחש בלי העבודה שהשקענו. מנהג הטבילה בערב יום כיפור הוא מנהג עתיק, ואני שמח שמעתה לא ימנעו מנשים לקיים אותו".

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים צילום: איל טואג

לאפשר לנשים המעוניינות בכך לטבול בהתאם למנהגן

בפנייה של הארגון למשרד לשירותי דת נכתב כי "לקראת היום הקדוש, השתרש מנהג עתיק וקדום לטבול במקווה, גברים ונשים גם יחד. עם זאת, בשנה שעברה, בשעת ערב מאוחרת אור לערב יום כיפור, פרסמה המועצה הדתית בירושלים כי לא תתיר לנשים לטבול בערבו של יום הדין, ותסגור את המקוואות לנשים כליל, וזאת מחשש פריצות. כל זאת, בניגוד לנהוג בירושלים מזה שנים".

עוד הוסיפו וכתבו כי "אנו פונים אליך, בבקשה כי לקראת יום הכיפורים התשפ"ג הבא עלינו לטובה, תפעל למניעת הישנות מקרה מצער זה ותנחה את המועצות הדתיות לפתוח את כל המקוואות הנשים בערבו של יום כיפור ולאפשר לנשים המעוניינות בכך לטבול בהתאם למנהגן".

הרב שלמה עמאר הורה לסגור את המקוואות לנשים בערב יום כיפור: "בזמן הזה הפריצות פשתה"

כאמור, בשנה שעברה, הורה הרב הראשי הספרדי של ירושלים, הרב שלמה עמאר, לסגור את כל המקוואות לנשים בערב יום כיפור. "אף שיש דעות בפוסקים שצידדו בכך ויש רבים שחלקו עליהם, בזמן הזה שנפרצו כל הגדרים והאיסורים הפכו להיתרים והפריצות פשתה ואף בתי ערכאות וממשלות מאשרים ומסייעים לכוח המכשלות, יש לאסור", כתב הרב עמאר במכתב.

הרב שלמה עמאר

הרב שלמה עמאר צילום: שלומי כהן

ארגון 'עתים', בראשות הרב שאול פרבר, תקפו את ההחלטה: "אנו מתקוממים כנגד התערבות פוגענית, בלתי חוקית וחמורה זו במנהגיהן הדתיים של תושבות העיר ירושלים. כידוע, הטבילה בערב יום כיפור היא מנהג נשות ישראל מדורי דורות". 

עוד הוסיפו ואמרו כי "הסגירה של כל מקוואות הנשים בירושלים (מקוואות הגברים יפתחו), תוך אפלייתן לרעה ופגיעה עמוקה בזכותן לחופש דת, בהוראה כזו שהגיעה מרגע לרגע, אינה מתקבלת על הדעת. להתערבות המשרד לשירותי דת בדחיפות נודה".