כולנו רוצים לחזור בתשובה, אסור להסתפק בפתרון נקודתי

אל תחפשו פלסטרים – כדי לעצור דימום צריך לחשב מסלול מחדש. שאנחנו מגלים שעסק לא ממלא את ייעודו העסקי צריכים לגלות מה המניע שעומד מאחורי הבעיה ואותו צריך לפתור | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ניצבים

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/22 17:48 כו באלול התשפב

כולנו רוצים לחזור בתשובה, אסור להסתפק בפתרון נקודתי
זיו אלול, צילום: טל שחר

"בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ"

מה נדרש מאיתנו לעשות אם גילינו שהדו"חות שליליים, שזיהינו שיש אווירה לא טובה וירידה במוטיבציה אצל העובדים, שקיימת ירידה בשביעות הרצון של הלקוחות, או כל נורה אדומה שמעידה ש"משהו" לא דופק כמו שצריך?

מסתבר שפעמים רבות העסק במשבר – או לקראת משבר, אבל לא תמיד המנכ"ל מבין או בכלל מודע שזה המצב. בסיטואציה זו, זהו המשבר שלרוב הוא הכי חמור, כי אז אין מי שיעצור את כדור השלג המתגלגל: כניסה למאזנים שליליים ההולכים ותופחים, סטייה מהשוק, בעיות גביה מהלקוחות ועוד.

לייצב את הספינה בכיוון הנכון

הדבר הראשון שנחוץ לעשות לעסק במשבר הוא לא לשים פלסטר כמו להזרים מזומנים, לפטר מספר מצומצם של עובדים או לסגור מוצר פחות רווחי. מה שנדרש לעשות הוא שינוי כיוון ולייצב את הספינה בכיוון הנכון. להבין ברמה השורשית מה מזיק להתפתחות החברה. האם זו אווירה רעילה, האם זהו מבנה ארגוני שגוי, תהליכי עבודה שלא מוגדרים או לא מוגדרים נכון או שתפיסות מקובעות ומיושנות שעוצרות את ההתקדמות.

את המשל הזה מביא רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, בתחום אחר לחלוטין, אבל זהה ממש מבחינת הרעיון שבו: מצוות התשובה. כלומר, אדם שמגלה כי אורח החיים, הדרך שהוא אימץ בחייו, היא שגויה ולא מובילה אותו למקום הנכון. והדבר הנכון לעשות הוא – לנווט. להבין מה היעד שאליו מבקשים להגיע – ולכוון את עצמנו לשם. אם לא עשינו את זה, נמשיך ונתרחק מהנקודה שאליה אנו חותרים. לא לחפש את הנקודה שעלינו לשפר, אלא להתייצב בכיוון הנכון ולהתחיל לפסוע אל היעד.

אסור לחשוב שמצוות התשובה היא מצווה לדתיים

לאחר שאנו יודע מהי הנקודה, נצטרך להתחיל לנוע אליה. מצוות התשובה עליה מדובר בפרשת השבוע, ניצבים, היא למעשה ההבנה מה עלינו לעשות כשגילינו שאנחנו לא בכיוון, כשאנחנו לא צועדים בדרך נכונה. ומי שאינו יודע כיצד מתקדמים לשם, יכול להיעזר בעוברי אורח מקומיים שיכוונו אותו, או בנמשל – ניתן להיעזר ביועצים שמכירים את תוואי הדרך – שיכוונו אותנו.

לא פעם יש לכל אחד מאיתנו קול פנימי שמנסה לשכנע ולנווט אותנו שהשינוי שרוצים לעשות הוא קשה, מורכב ובלתי אפשרי - לעשות תשובה זה לעשות שינוי ולקול כזה אין מקום למי שרוצה להגדיר את המסלול מחדש. אסור לחשוב שמצוות התשובה היא מצווה לדתיים, זו מצווה לכל אדם ששואף שהשנה הבאה תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת. תשובה זו מביאה את היכולת לראות את המציאות נכוחה, לעצור, להבין מה גרם לכך, ולהתחיל שוב מחדש. זה נכון בעסקים וזה נכון לחיים.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Periapt ומחבר הספר ״אבות הניהול״