מתכוננים לחגים ראש השנה בפתח: כך תדעו לזהות הרעלת דבש בקרב תינוקות

תפוח בדבש הפך להיות אחד מסימני ראש השנה המוכרים ביותר. ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה מהם היתרונות העיקריים של הדבש, ומדוע אסור לתינוקות לצרוך אותו עד גיל שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/09/22 13:50 טו באלול התשפב

ראש השנה בפתח: כך תדעו לזהות הרעלת דבש בקרב תינוקות
צילום: shutterstock

בקרוב נשב כולנו סביב שולחן החג הערוך לעייפה, ובין סימני ראש השנה והמנות העיקריות, נאכל גם תפוח טבול בדבש, סימן לשנה טובה ומתוקה שתתחדש על כולנו. היצרניות הוותיקות כבר החלו בשיווק אינטנסיבי ובכל בית בישראל אפשר למצוא צנצנות מתוקות של הנוזל הסמיך והמתקתק. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי למרות היתרונות הבריאותיים יש עדיין מי שעבורו דבש הוא סכנה של ממש. 

שימושים רפואיים בדבש תוארו כבר אלפי שנים טרם הספירה. גם במחקרים קליניים הוכח הדבש כבעל תכונות אנטי בקטריאליות לטיפול בפצעים וכוויות, בשיעול (אם כי חשוב שלא לצרוך אותו בטמפרטורה של מעל ל- 40 מעלות כי אז יעילותו פוחתת) וכמגביר ספיגת אשלגן ומגנזיום בגוף.

בנוסף, דבש עשוי להוות מקור לאנרגיה זמינה בעת פעילות גופנית משום שמכיל סוכר פירות פשוט המתפרק בקלות. כמו גם משמש כמרכיב בתכשירים קוסמטיים שונים לטיפול בפצעי בגרות ונגעים בעור ומעניק מראה עור זוהר.

צילום: shutterstock

"למרות יתרונותיו הרבים", מסבירה ד"ר עדי קליין, מנהלת אגף ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, "עבור תינוקות מתחת לגיל שנה, יכול הדבש להיות הרסני במיוחד ולכן קיים איסור על מתן דבש בגיל זה". הסיכון נובע מחיידק הבוטולזים (clostridium botulism) הנוצר מנבגים העלולים להימצא בדבש האחראים להיווצרות רעלן הפוגע במערכת העצבים, גורם להרעלה ועלול להביא לכדי שיתוק ומוות בקרב תינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנה, ובעיקר בגילאים שבין 3 שבועות ועד חצי שנה.

סימני הרעלת דבש בקרב תינוקות

הסימנים הראשונים להרעלה מהחיידק בתינוקות מתבטאים בעצירות קשה, קשיים בהאכלה, ישנוניות וטונוס גוף ירוד, בכי חלש ובהמשך החמרה של כל אלו עד לכדי שיתוק שרירי הנשימה. בארה"ב מתגלים מידי שנה כ- 100 מקרים של פגיעת החיידק בתינוקות, מתוכם 75% קשורים לאכילת דבש.

ד"ר קליין מציינת כי האבחנה לזיהוי המחלה היא על פי תסמינים קליניים. במקרים קשים ניתן לזהות את רעלן החיידק בבדיקת דם מיוחדת או תרבית צואה ספציפית לחיידק. הטיפול הוא ברובו טיפול תומך, הנשמה במקרי כשל נשימתי ומתן נוגדנים נגד הרעלן. מן הראוי לציין, מוסיפה ד"ר קליין, כי הוכח במחקרים כי אחד מהיתרונות של הנקה היא שמהווה גורם מגן ומעכב את השפעתו של הרעלן על התינוק.

בישראל כאמור, חל איסור מפורש מטעם משרד הבריאות על מתן דבש לילדים מתחת לגיל שנה. איסור דומה קיים גם בארה"ב ובארצות נוספות. דגש חשוב לעניין צריכת הדבש אצל פעוטות הוא שגם בעת חימום דבש או אכילת תבשיל המכיל דבש- החימום אינו מבטל את פעולת הנבגים ולכן, גם תבשילים המכילים דבש אסורים באותה מידה. "מכאן, שבכל הנוגע לדבש, בעיקר בראש השנה שבו זמינותו גבוהה יותר", מסכמת ד"ר קליין, "החשיבות העיקרית היא להרחיק את הדבש או התבשילים המכילים רכיב זה מהישג ידם של הפעוטות ולכלות ערנות לתסמינים שתוארו לעיל".