השר הסרוג נאם בטקס ההנצחה בגרמניה: "לקח 50 שנה עד שהצדק נראה"

בעקבות ההכרה ההיסטורית של ממשלת גרמניה בנרצחי אולימפיאדת מינכן ולאחר פגישת הרצוג עם נשיא גרמניה, שר התרבות והספורט חילי טרופר נאם בטקס באתר ההנצחה: "הכתם האפל ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/22 12:45 ט באלול התשפב

השר הסרוג נאם בטקס ההנצחה בגרמניה: "לקח 50 שנה עד שהצדק נראה"
חילי טרופר נואם בטקס, צילום: דוברות משרד התרבות והספורט

אחרי ההכרה ההיסטורית בנרצחי טבח מינכן ופגישת נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, נערך הבוקר (ב') טקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן במעמד הנשיא הרצוג והשר חילי טרופר לצד משפחות החללים.

"אירוע הספורט הגדול בעולם הוכתם בכתם בל ימחה"

בנאומו בטקס אמר השר טרופר: "לא היתה זו 'רוח אולימפית' ששרתה על המשחקים האולימפיים ההם, שכן הם המשיכו, למרות הכל וכאילו כלום. התחרויות התקיימו, הספורטאים התאמצו, המנצחים זכו, וכל זאת, בזמן שאנחנו קברנו את מתינו, ואירוע הספורט הגדול בעולם, שאמור היה לקרב לבבות ולהפגיש מדינות, הוכתם בכתם בל יימחה".

טרופר המשיך ופנה למשפחות השכולות: "יובל חלף מאז האירועים המזוויעים של ספטמבר 1972, והתיקון ארך זמן רב מאד. עשרות שנים של אירועי ספורט אולימפיים, חגיגיים ומרגשים, שהתקיימו תוך הדחקה והרחקה של הכתם האפל ביותר בתולדות המשחקים האולימפיים. שנים בהן כאבכן – המשפחות השכולות – התקיים בשולי האירועים; שנים של המתנה להכאה על חטא ולהכרה בעוול, שנוסף על האסון. לקח חמישים שנה עד שהצדק נראה, אבל ההתעקשות השתלמה והצדק, אמנם באיחור, נראה ונוכח"

באולימפיאדת מינכן 1972 נרצחו 11 ספורטאים ישראלים על ידי מחבלים מארגון הטרור הפלשתיני 'ספטמבר השחור'. השר טרופר הזכיר את נרצחי הפיגוע: "האנדרטה הזו חשובה, אבל מדינת ישראל לא צריכה אנדרטה, כדי לזכור את אליעזר, את אנדריי, את דוד, את זאב, את יוסף גוטפרוינד ויוסף רומנו, את יעקב, את מארק, את משה, את עמיצור, ואת קהת. אנחנו זוכרים אותם. אנחנו זוכרים את החמישה והשישה בספטמבר, 1972, ואנחנו לא נשכח".