כדי למנוע ממשלת ימין: גלעד קריב דורס את עמדת היועץ המשפטי

בעקבות חשש כבד בקואליציה מעריקים שיובילו להקמת ממשלה בראשות נתניהו כבר בכנסת הנוכחית, חבר הכנסת גלעד קריב העביר את הדיון על התפזרות הכנסת ליום ראשון, במקום שידון בוועדת הכנסת שצפויה להתכנס בשני| היועץ המשפטי: "ספק רב אם יש לוועדת חוקה סמכות"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 23/06/22 15:26 כד בסיון התשפב

כדי למנוע ממשלת ימין: גלעד קריב דורס את עמדת היועץ המשפטי
קריב , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

רק בתחילת השבוע הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט על החלטתו לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, וכבר עכשיו התחילו הקרבות על מועד הפיזור. ביש עתיד ובעבודה חוששים כי אם לא יפזרו את הכנסת במהירות האפשרית, תוקם ממשלת ימין בראשות נתניהו כבר בכנסת הזאת בעקבות עריקים מהקואליציה הנוכחית.

החשש הזה הוביל את חבר הכנסת גלעד קריב להכריז כי הוא יכנס את ועדת חוק חוקה ומשפט שנמצאת בראשותו כבר ביום ראשון על מנת להצביע על החוק להתפזרות הכנסת. למרות שההצבעה נקבעה מראש ליום שני, בועדת הכנסת בראשות ניר אורבך.\

"יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות"

קריב כתב על התרגיל שעשה: "הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה לתרגילים פוליטיים. מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. במידה שוועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת. נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".

היועץ המשפטי של הכנסת לא אהב את המהלך של קריב, ואמר שהוא בספק אם המהלך בכלל חוקי: "עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת הינה כי ספק רב אם יש לוועדת חוקה סמכות, וממילא הדבר לא דרוש, כל עוד יו"ר ועדת הכנסת לא מעכב את המשך החקיקה".

"ח"כ קריב הוא כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת"

יריב לוין כתב בתגובה לעניין כי: "צפון קוריאה - הגרסה הישראלית. רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. ח"כ קריב והגרסה העלובה הנוכחית של מפלגת העבודה, הם כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת. זה לא יעזור להם. הדמוקרטיה תנצח. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - ונתניהו ינצח".

גם שלמה קרעי מהליכוד מיהר להגיב לסיפור ואמר כי: "מדובר בלא יותר מפרפורי גסיסה נואשים של קואליציה מושחתת, שמבינה שעומד מולה יריב פוליטי שגדול ממנה בכמה מידות, ומנסה בכל דרך אנטי דמוקרטית למנוע ממנו להקים ממשלה.קריב יכשל. אין לו סמכות לכך. הוא עוד לא הבין שימי הדורסנות של הקואליציה הזו נגמרו".