ריאיון מיוחד צוללות או לא להיות: הלוחמים הדתיים באחת היחידות הכי מסווגות בצה"ל נחשפים

שנה וחודשיים אחרי שהחלו את המסלול המפרך, חניכי מחזור 121 של שייטת הצוללות סיימו את הכשרתם בטקס חגיגי. סמל א' וסמל י', שניהם סרוגים שהפכו ללוחמים מן המניין בצוות הצוללות, מספרים על החוויות מהשנה המאתגרת, על הקשיים בדרך ואיך מקיימים זוגיות תוך כדי המסלול האינטנסיבי

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/06/22 14:32 ז בסיון התשפב

צוללות או לא להיות: הלוחמים הדתיים באחת היחידות הכי מסווגות בצה"ל נחשפים
לוחמי שייטת הצוללות, צילום: דובר צה"ל

אחרי 14 חודשים קשים ואינטנסיביים במיוחד, מחזור 121 של קורס צוללן הסתיים ביום שלישי האחרון בטקס חגיגי בבסיס חיל הים בחיפה. המעמד המיוחד והמרגש נערך בנוכחות משפחות החיילים, מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, מפקד הבה"ד אלוף משנה תמיר שמש וסגן מפקד שייטת הצוללות, סא"ל א'. 

הצנזורה הצבאית אמנם אוסרת לפרסם את מספר הלוחמים שסיימו את הקורס, אך ניתן לומר שמספרם של בוגרי הציונות הדתית מתוכם הוא גבוה יחסית. סמל א' וסמל י', שניהם סרוגים שסיימו את הקורס המפרך, מספרים בריאיון מיוחד לחדשות כיפה על החוויות מהשנה המאתגרת, על הקשיים בדרך ואיך מקיימים זוגיות תוך כדי המסלול האינטנסיבי.

בוגרי קורס 121 בטקס בבה"ד חיל הים

בוגרי קורס 121 בטקס בבה"ד חיל הים צילום: דובר צה"ל

אז איך בוגרי הציונות הדתית מוכנים בכלל להגיע ליחידה שאסור לשתף סיפורי גבורה ממנה, לא נתקלים במחבלים מטווח אפס והנשקים שיוצאים איתם הביתה לא מהווים תחרות לנשקי התבור ו-M-4 של חטיבות החי"ר? סמל א' שלא שמע על שייטת הצוללות יותר מדי קודם לכן, משתף כי זה בדיוק מה שמשך והשאיר אותו בצוללות: "אין אצלנו וואסח. אני מגיע הביתה וכל החברים מגולני וצנחנים מדברים על מה שהם עושים ורק לי אסור לדבר. אני דווקא אוהב את זה". 

סמל י', שמע על שייטת 7 מבוגר היחידה שגר ביישוב שלו והמליץ לו ללכת: "רציתי תמיד להתגייס לקרבי, עשיתי יום סיירות קיבלתי מיון לחובלים-צוללות. התחלתי לברר קצת על שתי האופציות וצוללות היה נשמע מעניין למרות שלא ידעתי כלום. עשיתי את הגיבוש והבנתי שאם עברתי כנראה שאני מתאים. אבא שלי מאוד תמך בי והחלטתי ללכת על זה".

"צוללן הוא הרבה דברים אבל הוא בעיקר בן אדם חברותי"

הקורס שמתקיים בבה"ד זרוע הים בחיפה ונמשך כשנה וחודשיים, מתחלק לשני שלבים - "בסיסי" ו"ייעודי". בשלב הבסיסי שנמשך 26 שבועות, נלמדות מערכות הצוללות והסמכה להפעלת סירת גומי. לאחר מכן, בשלב הייעודי שנמשך תקופה זהה, מתחלקים החיילים שנותרו לשש מגמות מקצועיות: אלחוט, גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר), נשק, מכונה, מהו"ב (מערכות הספק ובקרה) וגילוי תת ימי "סונאר", במהלכם לומדים את המקצועות ומתרגלים בסימולטורים את העמדה האמיתית. בהמשך יש מספר שבועות שהחיילים עוברים הסמכות רלוונטיות בתוך הצוללות ורק לאחר מכן הם הופכים להיות חלק אינטגרלי מהצוותים.

מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה חושף את סיכת הצוללן

מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה חושף את סיכת הצוללן צילום: דובר צה"ל

איזה דברים אתם זוכרים כקשים בהכשרה?

"אין פלאפונים במהלך השבוע, רק לזמן קצר לפני שבת, זה כדי לדמות את הפעילות בצוללת שם אין פלאפונים בכלל. לחיות באי ודאות תמידית", אומר סמל א' ומספר כי אפשר לצאת להפלגה של יומיים ואז זה יתארך לשישה ימים או לחזור לנמל ואז ישר לצאת שוב. 

סמל י' מסכים עם הקושי שיש בניתוק מהעולם ובכך שהזמן שמוקצה לפלאפון יכול להסתכם בשעה אחת למשך שבוע שלם: "היו שבועות חוסן שבהם לא יכולנו בכלל לדבר ועברנו מסעות וטילופים (אקט קבוצתי שנחשב למתיש במיוחד של חניכי הקורס , י"א) ותוך כדי חברים טובים הודחו שזה היה קשה. סדרת הים באילת הייתה הדבר הכי קשה. אלה מספר שבועות שמהווים את השיא של ההכשרה של השלב הבסיסי והם מלאים בהמון הפתעות. שם למדנו להכיר את הים מקרוב ולהבין מה זה צוות".

האינטנסיביות היום יומית בתוך הצוללות מחייבת אותם להתמודד עם הקונפליקטים הבין אישיים, לא להשאיר ויכוחים לא פתורים עם חבריהם לצוות ופשוט לדבר על הכול, כן כן, כולל רגשות. "צוללן הוא הרבה דברים אבל הוא בעיקר בן אדם חברותי, אם תריב עם מישהו, אתה תראה אותו עוד 5 דקות בכל מקרה. אי אפשר להשאיר דברים כאלה", אומר סמל א' ומדגיש כי הקורס עצמו ממיין חיילים לא רק על בסיס יכולות מקצועיות וכושר אלא גם כאלה שלא הסתדרו חברתית: "היו המון פעמים שהעיפו אנשים בגלל זה. היום החברויות שלנו ממש קרובות, קשרים ממש עמוקים".

חשיפת סיכת הצוללן

חשיפת סיכת הצוללן צילום: דובר צה"ל

"זוגיות במסלול היא אתגר אבל אם יש אהבה אז הכול אפשרי"

בניגוד לסטיגמה לפיה בחיל הים אין דתיים ולכל חייל עם כיפה לראשו יהיה קשה, המצב בשטח שונה לחלוטין. "להיות דתי במקום כזה לא היה קשה במיוחד. יש הרבה דתיים ביחידה - מחיילים פשוטים ועד למפקדי הצוללות וקיבלנו את כל הזכויות שלנו ואפילו מעבר. לשמור שבת במסלול זה גם לא אתגר כי רוב הזמן כולנו בערך שמרנו שבת כי היינו מנותקים מהכל ועשינו קבלות שבת ביחד, חילונים ודתיים ואפילו הבדלה", אומר י', וחברו א' מסכים ומדגיש כי, "כולם ידעו מה מותר ומה אסור במטבח ומכבדים את זה מאוד". 

אפשר לפתח ולשמור על זוגיות במסלול כזה קשה?

"האמת שכן", אומר א' מניסיון אישי, "זה קשה מאוד אבל אפשר לעשות את זה ואפילו זה עוזר להפוך לקשר עמוק יותר וחזק יותר".

"זוגיות במסלול היא ללא ספק אתגר", מסכים סמל י' ומספר כי, "בממוצע אני וחברה שלי היינו נפגשים אחת לשלושה שבועות ובין לבין היו זמני טלפון קצרים. זה רק במידה ושנינו היינו מסונכרנים בשבתות. היו גם פעמים שלא ראינו אחד את השנייה במשך זמן רב. אך עם זאת זה מאוד חיזק את הקשר ולימד אותנו להתגעגע ולהעריך כל דקה שיש לנו ביחד. ואם יש אהבה ויש אמונה אז הכל אפשרי".

השי שקיבלו משפחות הלוחמים מחיל הים

השי שקיבלו משפחות הלוחמים מחיל הים צילום: ישי אלמקייס

תמליצו לחברים להתגייס לצוללות?

"ממליצים מאוד להגיע ליחידה", אומרים השניים וסמל י' מדגיש כי, "נוכח התקופה שבה אנחנו נמצאים היחידה נמצאת בתקופה מאוד מבצעית ועושים דברים שמשפיעים ישירות על בטחון המדינה וזו זכות גדולה להיות במקום כזה". 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן