הוקמה פלגה ייעודית: הכלי החדש בצה"ל שיעביר לוחמים דרך הים

הסתיים הליך רכישתן של שתי נחתות מארצות הברית לטובת חיל הים וצה"ל, והן צפויות להגיע לישראל בחודשים הקרובים | הנחתות יאפשרו לצה"ל להעביר ציוד ולוחמים דרך הים, ולצורך תפעולן הוקמה פלגה ייעודית בחיל הים

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/05/22 08:24 כב באייר התשפב

הוקמה פלגה ייעודית: הכלי החדש בצה"ל שיעביר לוחמים דרך הים
ארכיון, צילום: דובר צה"ל

מתחזקים בגזרה הימית: ישראל רכשה מארה"ב שתי נחתות עבור צה"ל וחיל הים, כך נודע ל"ישראל היום". הנחתות המיוצרות במספנה בארה"ב וצפויות להגיע ארצה בזו אחר זו בחודשים הקרובים, בהפרש של כחודשיים. בחיל הים נערכים לקליטתן של הנחתות כבר תקופה ארוכה.

פלגה חדשה בבסיס חיל הים באשדוד

לטובת קליטת הנחתות החדישות הקים חיל הים פלגה חדשה בבסיס חיל הים באשדוד, והיא זו שגם תפעיל אותן כשהן תהפוכנה למבצעיות. כמו כל כלי מלחמה שנקלט בצה"ל, לאחר קליטתן תעבורנה הנחתות החדשות סדרה של פעולות שבמסגרתן יותקנו עליהן גם מערכות ישראליות. ניסיון העבר מלמד כי מדובר בתהליך ארוך שנמשך חודשים.

צוללת חיל היום. ארכיון

צוללת חיל היום. ארכיון צילום: Moshe Shai/FLASH90

הנחתות ישמשו גם ציר לוגיסטי לכוחות הלוחמים, ויאפשרו לצה"ל להעביר את הלוחמים דרך הים במקרה שבו יהיה קושי להגיע אליהם עם ציוד ומזון דרך היבשה. בצבא מתכננים להשתמש באותן נחתות בעיקר במקרה של לחימה מול חיזבאללה בלבנון. בשנים האחרונות צה"ל, ובעיקר אוגדה 98, מתאמנים על הפתעת האויב בעומק שטחו - אם בצניחה, ואם בנחיתת כוחות קטנים באמצעות כלים שכבר כיום נמצאים ברשות הצבא. הנחתות החדשות ירחיבו את האפשרויות העומדות לרשות הצבא.

עד שנת 1993 גם ישראל החזיקה נחתות

גם בתרגיל הגדול שמקיים צה"ל בימים אלה, "מרכבות האש", חסרונן של הנחתות מורגש. כפי שכבר פורסם, במסגרת התרגיל יקיים צה"ל בשבוע הבא תרגיל אוגדתי גדול בקפריסין, שם אמורים כוחות מאוגדה 98 להתאמן בשטח לא מוכר במתווה של לחימה מול חיזבאללה. אך לשם העברת החיילים, הציוד וכלי הרכב שלהם, שכר הצבא לטובת התרגיל שתי נחתות מצבא יוון וספינה מאיטליה.

נחתות הן כלי שיט נפוץ בחילות הים השונים בעולם, ואפילו מדינות כמו יוון, טורקיה וצרפת מחזיקות נחתות. אין זו גם הפעם הראשונה שבה חיל הים מחזיק ברשותו נחתות, והוותיקים עוד זוכרים את פעילותן ברבות ממלחמות ישראל עד שנת 1993, אז הפסיק צה"ל להחזיק ברשותו את יכולת הנחיתה מהים.

דובר צה"ל: "עתידים להיקלט שני כלי שיט"

מדובר צה"ל נמסר: "במסגרת תרגול חודש המלחמה, יבצע צה״ל שימוש בפלטפורמות יווניות וכלי שיט איטלקי, לתרגול שינוע ציוד לוגיסטי והעברת לוחמים הלוקחים חלק בתרגיל ובאימון ייקחו חלק ספינות הטילים של זרוע הים. כחלק מתוכנית העבודה לשנת 2023 עתידים להיקלט שני כלי שיט מדגם LSV (Logistic Support Vessel) אשר ישמשו את זרוע הים וצה״ל".