חשד למקרה שני של הידבקות באבעבועות הקוף: האם יש סיבה לדאגה?

אדם שחזר מטיול במערב אירופה וחשוד כחולה בנגיף, מאושפז בבית החולים באשקלון | הפרופסור נחמן אש: "זו מחלה לא נעימה אך לא מסוכנת כמו הקורונה. לא נראה את המספרים של החולים הקשים והקלים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/05/22 08:44 כא באייר התשפב

חשד למקרה שני של הידבקות באבעבועות הקוף: האם יש סיבה לדאגה?
אילוסטרציה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות וועדת החיסונים התכנסו אמש לדיון משותף בנושא התחלואה באבעבועות הקוף בעולם ולאור העובדה שכבר אומת חולה אחד במדינת ישראל שחזר מחו"ל. הבוקר (א') עדכן משרד הבריאות על אדם נוסף החשוד כנדבק. מדובר בעובד אונייה ממוצא הודי ששהה על אונייה שעגנה בנמל אשדוד. הגבר בן ה-32 מאושפז בבית החולים ברזילי באשקלון, מצבו מוגדר קל.


 
בדיון הוצגה המחלה ומגוון הטיפולים האפשריים בה והתמונה העולמית ביחס להתפשטות התחלואה. על פי הדיווחים מאירופה, נראה כי חולים רבים הינם גברים הומוסקסואלים שנדבקו במספר מסיבות במערב אירופה. אולם בדיון הודגש כי זו בשום פנים ואופן לא מחלה הקשורה להעדפה מינית או שהינה ייחודית לאוכלוסיה הזו.
 
המחלה היא מחלה קלה בדרך כלל ומעטים מאוד המקרים בהם היא מתפתחת למחלה קשה ומוות. יחד עם זאת חשוב לאבחן אותה ולמנוע חשיפה של הסביבה הקרובה של החולה. בראיון ב-103FM הסביר מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור נחמן אש כי "זה ממש לא קורונה, צריך להיזהר וזה לא הזמן למגעים הדוקים. זו מחלה לא נעימה אך לא מסוכנת כמו הקורונה. לא נראה את המספרים של החולים הקשים והקלים".
 
בהודעת משרד הבריאות נכתב: "משרד הבריאות בוחן את ההצטיידות בחיסונים ותרופות רלבנטיות ונערך להסדרת האבחון ככל שיעלה מספר הנדבקים במדינת ישראל".

אז מה זה אבעבועות הקוף?

מחלת אבעבועות הקוף היא מחלה ויראלית העלולה לעבור ממכרסמים וקופים וכן לעבור במגע קרוב בין בני אדם. המחלה  מתבטאת בחום, פריחה שלפוחיתית והגדלה של קשרי לימפה. המחלה היא זיהומית ודומה לאבעבועות רוח. דרך ההתפשטות שלה היא בעיקר מהתעסקות בבשר של מיני חיות בר, נשיכת חיה או שריטה, נוזלי גוף, חפצים מזוהמים או מגע קרוב עם אדם נגוע.

הדעה הרווחת כיום היא שחיסון נגד אבעבועות שחורות מונע את אבעבועות הקוף בשנת 2019 אושר חיסון למחלה בארצות הברית. הסיכון למוות אצל הנדבקים הוא עד 10% ואין תרופה ידועה היום למחלה.

מה אנחנו יודעים על אבעבועות הקוף?