בכירת ההסתדרות הציונית נגד דברי לברוב: "מוטרדת, האמירות האלה מחלחלות לרשתות"

ההתבטאות האנטישמית של שר החוץ הרוסי, הביאה לגינויים רחבים בפוליטיקה הישראלית, אך לדעתה של רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות, חייבים לדרוש גינוי גם ממנהיגי העולם: "הם השתתפו במצעד החיים בפולין ויודעים שהשואה אינה ברת השוואה"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/05/22 18:15 א באייר התשפב

בכירת ההסתדרות הציונית נגד דברי לברוב: "מוטרדת, האמירות האלה מחלחלות לרשתות"
צלבי קרס בבית כנסת, ארכיון, צילום: ליכוד בני ברק

יום הזיכרון לשואה ולגבורה חלף, אך ההתבטאות השערורייתית של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, עוררה מחדש את סוגיית האנטישמיות במזרח אירופה. "העובדה שזלנסקי יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים באוקראינה", כך התבטא אמש (א') לברוב, הוסיף כי  כי הוא "מאמין שלהיטלר גם היה דם יהודי". דבריו זיכו אותו בגינוי מקיר אל קיר של ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שרים וחברי כנסת.

רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית מתייחסת בריאיון לחדשות כיפה לתפיסה שביטא שר החוץ הרוסי לפיה האנטישמיים הגדולים ביותר הם יהודים: "אין מקום להשוואה כזאת, ההפיכה של היהודים שהיו קורבנות השואה, לפושעים היא אמירה אנטישמית בפני עצמה. העולם חייב לגנות אמירה מסוג כזה - אין לה מקום".

"יש המון אנטישמיות ברחובות כרגע ואסור לנו ללבות את זה", אומרת ברץ ריקס ומדגישה כי, "אנחנו חייבים לגנות ולעשות הכול על מנת שהאנטישמיות תמוגר מהרחובות. מתחילת השנה האחרונה אנחנו רואים עלייה במספר האירועים האנטישמיים ביחס לשנה שעברה. חלק מהדברים אני יכולה לשייך למלחמה בין רוסיה לאוקראינה שעוררה גל אנטישמיות בשני הצדדים. אני מצפה מכל מנהיגי העולם לא להבליג על אירוע כזה - זה מזעזע".

רחלי ברץ ריקס

רחלי ברץ ריקס צילום: באדיבות המצולם

מה מיוחד כל כך באמירה הזאת של לברוב? הרי שמענו הרבה אמירות אנטישמיות בתקופה האחרונה.

עצם ההשוואה של זלנסקי להיטלר, שהיה פושע המלחמה הגדול בכל הזמנים זאת אמירה אנטישמית חריגה. 

מה בעינייך אמור לכלול הגינוי לדברים?

אני מצפה ממנהיגי העולם שחלקם השתתפו במצעד החיים בפולין וראו את הזוועות שעשו הנאצים, שיגנו. לא ניתן לעבור לסדר היום. על זה אסור להבליג. אסור להשוות את מעשי הנאצים לשום דבר בהווה. אסור להשוות את המלחמה לאירועים בשואה. השואה אינה ברת השוואה לשום דבר אחר.

"מדינת ישראל חייבת לתמוך ביהודים בכל מקום"

"אנחנו רואים בארבעת החודשים האחרונים הרבה יותר אירועים אנטישמים מאשר בשנה שעברה", מוסיפה ראש המחלקה למאבק באנטישמיות ומבהירה: "האמירות האלה מחלחלות לציבור, לרחוב ולשיח ברשת, ולכן אני מוטרדת מאמירות כאלה, ואין להן שום מקום בשום שיח. אי אפשר להשוות שום דבר לנאציזם, יש פשעים ומלחמות אבל שואה הייתה אחת ואסור להשוות שום דבר לשואה ואסור להשוות שום דבר לנאצים". 

ברץ ריקס ממשיכה: "אנחנו חייבים לפעול בכל המישורים כדי למגר את האנטישמיות. אנחנו צריכים לפעול במישור המדיני אם אנחנו רוצים שמנהיגי העולם יגנו את הדברים, במישור הציבורי ואנחנו חייבים לחזק את הקהילות היהודיות בכל העולם, לתמוך ביהודי איפה שהוא יבחר לחיות, מדינת ישראל תהיה עוגן לכל יהודי אבל חייב לחזק אותם. הם צריכים להיות מוגנים ולהרגיש טוב בכל מקום שהם חיים בו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן