ריאיון מיוחד "בנט ולפיד פנו רק לישראלים ולא לכל היהודים באוקראינה - זה כשל מנהיגותי"

עו"ד נריה מאיר, ראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית מתייחס בריאיון לכיפה למתיחות בין רוסיה לאוקראינה, חושף כי מתוכנן להציע לקהילה היהודית מקלט זמני בישראל וטוען: "לא רואה ערך בהבאת צוותי סיוע לשם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 14/02/22 17:52 יג באדר א'

"בנט ולפיד פנו רק לישראלים ולא לכל היהודים באוקראינה - זה כשל מנהיגותי"
חייל בצבא אוקראינה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה ממשיכה גם היום, כאשר גורמים רבים מעריכים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכול להטות את הכף לכאן או לכאן תוך שעות ספורות. עו"ד נריה מאיר, ראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית מעיד בריאיון מיוחד לכיפה כי "המצב מאוד מתוח, זה יכול להתחיל ברגע ולא יודעים לאן זה יתגלגל". 

"זה מזכיר את מה שהיה ב-2014 עם הפלישה לאי קרים", אומר מאיר, "אבל פה זה יותר דרמטי כי האיום הוא בין מדינות, זה איום על כל אוקראיני כי לא יודעים האם הרוסים יתקפו ואם יתקפו אז באיזה היקף. זה רציני וממשי ומשפיע על החיים שם בצורה מיידית. החנויות אמנם פתוחות אבל אפשר לחתוך שם את המתח באוויר".

עו"ד נריה מאיר, ראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית

עו"ד נריה מאיר, ראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית צילום: דוברות ההסתדרות הציונית העולמית

"אנחנו תנועה ציונית שקמה לפני 150 שנה, וכבר אז הייתה לנו בשורה מאוד משמעותית, ממש כמו שכתוב במגילת העצמאות: 'בארץ ישראל קם העם היהודי', זאת קודם כל ארץ היהודים, ולא מדינת הישראלים. המסרים של בנט ולפיד בימים האחרונים פונים רק לישראלים. הם אמרו: 'תארזו את הדברים ותצאו'. בפנייה רק אליהם יש כשל מנהיגותי. התפיסה של הציונות היא שארץ ישראל היא ארצו של העם היהודי, אבל במקום לראות את זה כשעת כושר, כהזדמנות להעלאת יהודים, ראש הממשלה ושר החוץ עושים הפרדה מוטעית ולא נכונה בין יהודים לישראלים. צריך להתייחס לכולם באותה מידה. צריך לומר לישראלים 'תחזרו' כי זה קל ויש להם משפחות פה. אבל גם ליהודים צריך לפנות ולומר להם לעשות עליית חירום לישראל. 

יש פוטנציאל ל-20 אלף שיעלו

"הרעיון שאנחנו מקדמים בשעות האחרונות הוא לעשות עלייה בשני שלבים. קודם כל לפתוח את השערים ולהביא במטוסי חילוץ יהודים שרוצים לעלות, ובשלב הרחוק יותר, צריך לומר לאנשים: 'אנחנו כמדינה יהודית, בערבות הדדית וסולידריות, מעמידים בפניכם את האפשרות כיהודים לעלות לכאן, גם אם לא החלטתם שאתם עולים, בואו תהיו כאן תקופה'. נעמיד בפניכם את האפשרות להיות כאן תקופה כלשהי. אם ירצו לעלות - יעלו, אם ירצו לחזור לאוקראינה - שיחזרו. מדינת ישראל כמדינה העם היהודי צריכה לאפשר את האופציה לעבור לכאן עד יעבור זעם. הרבה פעמים העלייה הגיעה בעקבות נקודת משבר פנימית במדינות עצמן ומדינת ישראל פתחה את השערים לעולים. ראינו את זה בגלי העלייה הגדולים מברית המועצות לשעבר, אתיופיה, תימן וצפון אפריקה. 

"אנחנו בוגרי העלייה מברית המועצות לשעבר ויודעים כמה העלייה הזאת תרמה למדינת ישראל ולכלכלה הישראלית. יש קשיים בהתחלה, אבל מה שהיא תרמה לחברה זה לא יסולא בפז. זה לא שכל היהודים באוקראינה יעלו בבת אחת אני מעריך שמתוך 200 אלף, יש פוטנציאל של 20 אלף שיעלו. צריך לתת את האופציה, יש בזה מסר ציוני חשוב ונדרש היום שישראל אומרת ליהודי אוקראינה, בואו השערים שלנו פתוחים בפניכם. בין אם אתם רוצים לעלות ולעשות הליך מזורז ובין אם תהיו כאן לתקופה הקרובה עד שהמצב שם יתבהר. 

להערכתך, איזה אנשים ייענו לקריאה הזאת? 

הפרופיל דומה לאלה שעלו בשנים האחרונות, אבל אולי זה ישתנה מעט. בדרך כלל, יש שתי אוכלוסיות שמגיעות. הראשונה בני 18 עד 30 שרוצים להתחיל את החיים שלהם פה בישראל, והקבוצה השנייה היא של המבוגרים שלא רוצים להישאר שם לבד חסרת אונים. יותר קשה להעלות משפחות עם ילדים. צריך לירות לכל הכיוונים ולפתוח את הפריזמה לכולם. 

איזה צעדים נעשו עד עכשיו כדי לקדם את המהלך הזה?

הממשלה מובילה את הסיפור הזה מול אוקראינה, ואנחנו קוראים להם לאמץ את התכנית. המוסדות הלאומיים יכולים לתמוך בממשלה, אבל בסופו של דבר זה מהלך דרמטי עם עלויות תקציביות משמעותיות. זה לא יכול לעבוד רק מתוך התארגנות של עמותות ומוסדות לאומיים. הממשלה צריכה לקבל החלטה ועיקר הזרקורים שלנו מופנים אליהם. 

אנחנו מבקשים לזכור את היהודים ולא לדבר רק לישראלים. המענה הכי טוב הוא להביא כמה שיותר מטוסי חילוץ ולהוציא אותם משם ולהביא אותם לישראל. זה המקום הכי בטוח בשבילם. במקביל, אני לא רואה ערך בהבאת כוחות וצוותי סיוע לשם כי יכול להיות שזה יהיה שטח מלחמה בעוד מספר ימים או אפילו שעות.