מלחמה באירופה

שרנסקי על התיווך של בנט: "אם זה ניסיון להשתוות לנתניהו נשלם מחיר כבד"

אסיר ציון וסגן ראש הממשלה לשעבר מתייחס בראיון למלחמה שפתחה רוסיה באוקראינה | על מאמצי התיווך: "מקווה שבנט יודע משהו שאני לא יודע, ושהוא ממלא תפקיד חיובי כלשהו". על תפקוד המערב במלחמה: "במקום להרתיע - נרתע"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/03/22 08:02 יא באדר ב'

שרנסקי על התיווך של בנט: "אם זה ניסיון להשתוות לנתניהו נשלם מחיר כבד"
שרנסקי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתן שרנסקי, אסיר ציון וסגן ראש הממשלה לשעבר, מתייחס למלחמה רוסיה החלה לפני 19 ימים על אדמת אוקראינה. שרנסקי משוכנע שישראל טעתה כאשר ניסתה להישאר ניטרלית ביחס לצדדים במלחמה באוקראינה ונזכר בימים שיתף פעולה עם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. הריאיון פורסם הבוקר (ב') ב"ישראל היום".

בדבריו אמר שרנסקי כי השיקול המוסרי של ממשלת ישראל צריך היה להוביל לאימוץ של גישה חדה יותר, וכי גם החישוב המדיני תומך בה: "אוקראינה עתידה לשחק תפקיד חשוב במאזן הכוחות העולמי, ועדיף היה לישראל שהיא תזכור לנו את העמידה לימינה ואת הסיוע שהגשנו לה בעת צרה. איך יכול להיות שהאוקראינים מתחננים שנעביר להם בית חולים שדה, ישראל מפזרת הבטחות במשך שבוע שלם, ובסוף שר האוצר טוען שאין לו מימון?", תמה שרנסקי.

לשאלה כיצד הוא מעריך את הפעולות הישראליות עד כה, השיב: "אני מאוד מקווה שבנט יודע משהו שאני לא יודע, ושהוא ממלא תפקיד חיובי כלשהו. אחרת, אם אלה רק יחסי ציבור שלו וניסיון להשתוות לנתניהו כ'מי שמסוגל לדבר עם פוטין', ישראל עתידה לשלם מחיר מדיני כבד. באשר לעלייה, חייבים לנצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכנו כדי להביא לישראל מאות אלפי זכאי חוק השבות. אולי צריך היה להשאיר את שליחי מדינת ישראל בתוך אוקראינה כדי שיטפלו בעלייה, וודאי שצריכים למצוא פתרון לתורים הארוכים של המעוניינים לעלות מרוסיה. ישראל לא הייתה מוכנה למצב, וחייבים להתעשת. זמנים מיוחדים מחייבים פעולה מיוחדת".

"בגלל החולשה של אובאמה ושל המערב"

סגן ראש הממשלה לשעבר נזכר כיצד פעל כשר בממשלת נתניהו הראשונה, לסיכול האספקה של ציוד לתעשיית הגרעין של איראן מתוצרת רוסיה ואוקראינה. "רוסיה סירבה אז להקשיב לשכנוע הישראלי, ואילו באוקראינה הצלחנו לשכנע את הנשיא דאז, קוצ'מה, לא לקיים את ההתחייבות לאיראנים ולא למכור להם טורבינות לתחנת כוח גרעינית".

שרנסקי האשים את האמריקאים, במיוחד את הנשיא לשעבר ברק אובמה, בכך שפוטין למד לסחוט את העולם, ואת ישראל בפרט: "בגלל החולשה של אובאמה ושל המערב, רוסיה קיבלה לידיה את המפתחות של סוריה, והאיראנים זכו במיליארדי דולרים. החולשה הבסיסית של המערב גלויה לעין כל: הוא מפחד להתעמת עם פוטין. לאחרונה הוא אף העלה את רף ההימורים והחל לאיים במרומז בנשק גרעיני".  

"מה היתה תגובת המערב? דווקא ביטול הניסוי השנתי של הטיל הבין־יבשתי שיכול לשאת ראש קרב גרעיני. בעיני המערב, זה צעד שנועד למנוע את העלאת המתיחות. בעיני פוטין, זה סימן של חולשה. למדתי בכלא הסובייטי מי משתלט על תא. לא החזק ביותר, אלא מי שמוכן בכל רגע להכות באחר, ואפילו להרוג אותו. פוטין הוא בדיוק כזה, והמערב, במקום להרתיע - נרתע".