מלחמה באירופה

הרב הראשי מקים בית דין לבירור יהדותם של פליטי המלחמה שמגיעים לישראל

לקראת הגעת אלפי פליטים לישראל מאוקראינה, עדכן הרב לאו את היועמ"ש על הקמת הרכב שידון במעמדם של בעלי אשרת תייר. "רבים נמלטו ללא המסמכים הדרושים כדי להוכיח את יהדותם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/03/22 07:33 ז באדר ב'

הרב הראשי מקים בית דין לבירור יהדותם של פליטי המלחמה שמגיעים לישראל
הרב דוד לאו, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

עת צרה: הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו מקים הרכב מיוחד של דיינים כדי לסייע לעולים בבירור יהדותם. רבים מהפליטים מגיעים לישראל ללא כל מסמכים או ניירת, ונצרכת עבודה מאומצת בכדי להשלים את החסר. אתמול (ד') הגיעו בטיסה של קרן היסוד 140 פליטים, כל מפרסם חנן גרינווד בישראל היום. גם ארגון "צהר" הודיע כי יפתח מוקד חירום שיעזור לפליטים בסוגייה זו.

"נבצר מהם להצטייד במסמכים הדרושים"

במכתב ששלח ליועמ"ש גלי בהרב־מיארה ביום שלישי, ביקש הרב לאו לבחון את סמכות בתי הדין הרבניים לדון בעניינם של הפליטים שנמצאים כעת עם אשרת תייר. "המלחמה באוקראינה גרמה לאלפים להיטלטל אל הלא נודע. חלק גדול נמלטו מבתיהם ונבצר מהם להצטייד במסמכים הדרושים על מנת להוכיח את יהדותם", כתב הרב הראשי.

"כדי לסייע, אקים הרכב מיוחד של דיינים שינסו בכל דרך לעזור להם להוכיח את יהדותם. כדי לייעל את ההליכים, ומאחר שהעומס בבית הדין אינו מאפשר הירתמות מלאה לנושא, אקים הרכב של שלושה דיינים בגמלאות, בעלי ניסיון רב בבתי הדין ובבירור יהדות". לאו ביקש, בין היתר, לבחון את סמכותם של הדיינים כלפי עולים שאינם אזרחי המדינה.

חב"ד: חילצנו 30 אלף יהודים

בתוך כך, בסוכנות היהודית נערכים לגדילה דרמטית במספרי העולים מאוקראינה, ולהעלאתם של אלפים באמצעות רכבת אווירית. בחב"ד טוענים כי בשבוע וחצי האחרונים חילץ הארגון 30 אלף יהודים מערי החזית. המבצע כולל איסוף יהודים ממרכזים קהילתיים ומנקודות איסוף. היות שמדובר בסכנת חיים, המבצע כלל שיחות טלפון ונסיעות במהלך השבת, שקיבלו אישור הלכתי.

לפי חב"ד, בעוד שחלק נקלטו בידי קהילות במערב אירופה, מחצית מהפליטים העדיפו לעקור למחנות בלביב, בצ'רנוביץ ובאוז'הורוד - כדי להישאר בתחומי אוקראינה ולחזור לבתיהם בהקדם האפשרי עם סיום המלחמה.