ברקע המלחמה: ארגון צהר פתח קו חם שיעזור לפליטים להוכיח את יהדותם

ברקע המלחמה שמתנהלת באוקראינה, מרכז "צהר לשורשים" פתח בימים האחרונים קו חם לפונים מחו"ל למתן עזרה, ייעוץ והכוונה בהוכחת יהדותם לקראת הגשת בקשה לזכאות לעליה | הרב אלימלך פרייבסקי: "חייבים לנצל את ההזדמנות האחרונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/22 19:23 ו באדר ב'

ברקע המלחמה: ארגון צהר פתח קו חם שיעזור לפליטים להוכיח את יהדותם
חלוקת מזון לפליטים יהודים, צילום: צהר לשורשים

ארגון "צהר לשורשים" לבירור יהדות, הוקם בכדי לסייע ליהודים ברחבי העולם במשימה המורכבת של הוכחת יהדותם. במדינות ברית המועצות לשעבר שחוו את מסך הברזל, המשימה הינה המורכבת והקשה ביותר. המלחמה באוקראינה הציבה את צהר לשורשים במרוץ נגד הזמן לסיוע ליהודים הנמלטים מאימת המלחמה בבירור יהדותם. 

הסכנה הקיימת להיעלמותם של מסמכים ועדויות בעקבות המלחמה המשתוללת, שלא ידוע כיצד עוד תתפתח, לצד הקושי להגיע אל מאגרי המידע הרשמיים כאשר גורלן של הקהילות היהודיות באוקראינה אינו ברור - מאיימים להשאיר יהודים ללא יכולת להוכיח את יהדותם.

מרכז "צהר לשורשים" פתח בימים האחרונים קו חם לפונים מחו"ל למתן עזרה, ייעוץ והכוונה בהוכחת יהדותם לקראת הגשת בקשה לזכאות לעליה, אליו הגיע זרם של פניות מהזקוקים לעזרה הנמצאים באוקראינה.

"התחלנו כבר לטפל במספר מקרים שהגיעו אלינו ואנחנו מאמינים שהמספר רק ילך ויגדל מדי יום", אומר הרב אלימלך פרייבסקי, ראש צהר לשורשים. "מרגע שהשקנו את המוקד קיבלנו עשרות פניות. יש לנו גם נציגים באוקראינה". 

"לאור המצב הקיים כיום באוקראינה אין אפשרות לגשת למוסדות הרשמיים על מנת להשיג מסמכים שיוכלו להוכיח יהדות. חזרה על מנת להביע מסמכים ועדויות שנותרו מאחור היא כמובן אינה אפשרות. חייבים לנצל את ההזדמנות האחרונה".