מכתב חדש "דעתו משובשת": החרד"לים מקצינים את המחאה נגד הרב מלמד

מתקפה חריפה נוספת נגד רבה של הר ברכה, מאחוריה עומדים שישה רבנים חרד"לים, בהם הרבנים ליאור, טאו ונבנצל. המכתב מאשים את הרב מלמד בהאשמות קשות ותוקף: "שולח יד ופוגע בקדשי ישראל"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 03/03/22 12:28 ל באדר א'

"דעתו משובשת": החרד"לים מקצינים את המחאה נגד הרב מלמד
הרב טאו, המחאה מחריפה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הסאגה בין רבני ישיבות הקו והמגזר החרד"לי לרב אליעזר מלמד מסרבת לדעוך, כאשר היום (ה') פורסם מכתב חדש  ביחס לפסקיו ועמדותיו של רבה של הר ברכה עליו חתומים הרב דב ליאור, הרב אביגדור נבנצל, רב העיר העתיקה, הרב צבי טאו והרב עמיאל שטרנברג מישיבת הר המור, הרב שלמה עמאר רבה של ירושלים והרב ברוך שרגא, ראש אב"ד ירושלים ורב שכונת הגבעה הצרפתית בבירה.

במכתב ארוך מפרטים הרבנים חמישה סעיפים של ביקורת כלפי הרב מלמד: היחס לרפורמים, היחס לנוצרים, פרסום עניני צניעות בעיתון, הלכות גיור ופסיקת ההלכה באופן כללי. בחלקו הראשון של המכתב תוקפים הרבנים בחריפות את הרב מלמד: 

"עגמה נפשנו לראות כי המחבר בעל 'פניני הלכה' שגה הרבה מאוד ובדה דברים מליבו והשיג גבול עולם אשר גבלו ראשונים, ויצא ממכשול למכשול, ומתנשא לעקור הררי עד ברוח פיו, והדפיס דבריו המשובשים בספרים ובמאמרים, והפיצם ברבים, וכדברים של מה בכך פרץ ביסודות חמש פרצות", אמרו הרבנים והמשיכו לפירוט הסעיפים נגד הרב מלמד.

"הרב מלמד נסחף בקלות דעת"

הסעיף הראשון מתייחס לפגישותיו של הרב מלמד עם נציגי הרפורמים ואף קרא לתת להם מקום בכותל להתפלל כרצונם: "תמיכה וחיזוק הכת המכונה רפורמית, שהנם מזייפי היהדות ותורת ישראל ומצוותיה, מפירי ברית, שהם דורסים ורומסים ברגל גאווה כל קודשי ישראל, עד שהגיעו לשיא לבטל סגולת ישראל ב'התחתנם' גויים עם יהודים וקוראים 'יהודי' ליילוד מאימא שאינה יהודייה, ואף הולכים לכנסיות".

במכתב מציינים הרבנים כי רבה של הר ברכה מתיר לקבל תרומות מנוצרים ואף מאפשר להם לגור בגבעה המערבית שליד הר ברכה. 

בסעיף השלישי תוקפים הרבנים את הרב מלמד על שהוא מפרסם בפומבי מאמרים בענייני צניעות: "רעדה אחזתנו להיווכח שכתב בפומבי על דברים שבצנעה ופרץ פרצה נוראה בחומות הטהרה, הקדושה והצניעות. גם נסחף בקלות דעת, להתיר דברים המשחיתים כרם בית ישראל, אשר לא שיערום אבותינו".

הרבנים ממשיכים ותוקפים את עמדתו של הרב מלמד שתומכת בגיור גם בלי קבלת מצוות באופן מלא, וכן שהביע את תמיכתו ברפורמת הגיור של השר מתן כהנא: "הלכות גיור חדשות המציא המחבר בכותבו שאפשר לגייר גוי המתכוון לחיות כ"מסורתי", ובזה נהיה יהודי כביכול, לפי דעתו המשובשת. על מקבלי גרים שלא כדת וכשורה אמרו חז"ל הקדושים דברים חריפים כידוע". 

בסעיף האחרון התייחסו הרבנים לכך שהרב מלמד מפרסם לכאורה פסקים שחורגים לכאורה ממסורת הפסיקה בישראל: "והנה הטעהו דמיונו של מחבר הספרים, ללכת בגדולות ונפלאות ממנו, ובא להתיר את האסור אף בספק איסורי תורה בהלכות חמורות שבחמורות בחייבי כריתות, בלא ידיעה והבנה אמיתית, ופרץ חומות התורה".

הרבנים חותמים את מכתבם בדברים חריפים וקיצוניים: "אבל הנוהג בדברי חז"ל מנהג בני אדם ומהלך ימינה ושמאלה לפי דעתו והגיונו ושולח יד ופוגע בקדשי ישראל, תורה אל יבקשו מפיהו. ואוי לו לדור אשר מקלו יגיד לו והמתיר איסורים, נקרא כאילו מומחה. הנה לפלפל ביסוד העניינים אין כאן מקום, ולבטל דבריו שהמה בטלים מעצמם, אין צריך אריכות".