מלחמה באירופה

יועצו הבכיר של זלנסקי: "ישראל צריכה להגן על עצמה ועל האינטרסים שלה"

אולכסיי ארסטוביץ' יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה מתייחס להתלבטות הישראלית כיצד לנהוג דיפלומטית בימי המלחמה: "כולם באוקראינה מבינים שישראל נמצאת בעמדה מיוחדת וקשה לה לנקוט עמדה חד משמעית בגלל המצב במזרח התיכון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/03/22 08:49 כח באדר א'

יועצו הבכיר של זלנסקי: "ישראל צריכה להגן על עצמה ועל האינטרסים שלה"
צילום: shutterstock

שר החוץ יאיר לפיד הודיע אתמול (ב') כי ישראל תתמוך בגינוי של רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם, "ישראל תצטרף ותצביע בעד ההחלטה, יחד עם רוב מכריע של מדינות העולם. במקביל ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל-עולמי לתושבי אוקראינה".

עם זאת, עד אתמול נמנעה ישראל מלנקוט בקו ברור ובתגובה הרשמית הראשונה של משרד החוץ שפורסמה בטרם פרצה המלחמה בחמישי שעבר, נכתב: ישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית ובריבונותה של אוקראינה". ההודעה זכתה לתגובה רוסית: "רוסיה לא מכירה בריבונות ישראל על רמת הגולן שהיא חלק מסוריה".

הבוקר, במהלך ראיון ב"כאן חדשות", אולכסיי ארסטוביץ' יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי התייחס בהתלבטות הישראלית: "כולם באוקראינה מבינים שישראל נמצאת בעמדה מיוחדת וקשה לה לנקוט עמדה חד משמעית בגלל המצב בסוריה ובמזרח התיכון".

עוד אמר כי במדינתו מבינים ש"ישראל צריכה להגן על עצמה ועל האינטרסים שלה, ואנחנו תומכים ומברכים על כך". על מצב הלחימה הוסיף: "לפי הערכה שלנו הכוחות שלהם מתחילים להתעייף".

נציין כי לאחר הודעתו אתמול, לפיד אמר כי הסיוע ההומינטרי שישראל תעניק לאוקראינה, יכלול שלושה מטוסים עם ציוד חירום הכולל שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי וכלים לטיהור מים. יחד עם זאת, סייג שר החוץ, "בעלת הברית המרכזית שלנו הייתה ותהיה ארצות הברית, אבל גם שותפינו האמריקאים מבינים שיש שתי נקודות שמחייבות אותנו לזהירות ושיקול דעת".