היחיד מסוגו: מטוס התובלה הגדול בעולם הושמד בהפצצה רוסית

משרד החוץ האוקראיני מאשר את הדיווחים לפיהם מטוס התובלה הגדול בעולם, אנטונוב AN-225, נהרס לאחר הפצצה רוסית על שדה התעופה הוסטומל ביום הראשון למלחמה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 27/02/22 18:18 כו באדר א'

היחיד מסוגו: מטוס התובלה הגדול בעולם הושמד בהפצצה רוסית
מטוס התובלה הגדול בעולם - אנטונוב AN-225, צילום: shutterstock

אבל בעולם התעופה. ה"אנטונוב An-225 מריאה (חלום באוקראינית)" היה מטוס תובלה אחד ויחיד שיוצר בשנת 1988 על ידי חברת אנטונוב הסובייטית. היה זה המטוס הכבד והגדול ביותר שנבנה אי פעם. מטרת בנייתו המקורית הייתה הובלת מעבורת החלל הסובייטית בוראן. בנייתו של מטוס שני מאותו דגם החלה בתחילת שנות ה-90, אך לא הסתיימה בשל היעדר תקציב. המטוס היה בשירות עד לפני מספר ימים.

יום חמישי האחרון, 24 בפברואר, היה היום הראשון לפלישה הרוסית לאוקראינה. באותו יום בשבוע שעבר הופצץ נמל התעופה הוסטומל ואף נכבש קרקעית. בעקבות ההפצצה נפוצו שמועות על כך שהמטוס נפגע. ב-25 בפברואר פורסמה הודעה רשמית של חברת אנטונוב, על פיה אין בידי החברה מידע עדכני על גורלו של המטוס. היום פורסמה בטוויטר תמונה לא ברורה של המטוס עולה באש. מאוחר יותר משרד החוץ האוקראיני שם קץ לשמועות ואישר שהמטוס אכן נהרס לאחר ההפצצה הרוסית. הלב של חובבי התעופה נשבר.

אורכו של המטוס 84 מטרים ומשקלו 285 אלף ק"ג. המטוס יכול לשאת מטען של כ-300,000 ק"ג ולטוס יחד איתו למרחק של 4,000 ק"מ. למטוס שישה מנועים ומוטת כנפיים אדירה של 88 מטרים. למטוס 32 גלגלים בגחונו. בעת טיסה היו על המטוס שבעה טייסים ועוד 14 אנשי צוות.

הזווית הישראלית: ב-2 בפברואר 2008 נחת המטוס העצום בטיסת מטען אזרחית. הפעם השניה בה נחת המטוס בישראל היתה ב-3 באוגוסט 2020.

צפו במטוס הגדול בעולם: