פוטין עושה שרירים והמערב מודאג | זלנסקי מבהיר: "לא מפחדים מאף אחד"

מנהיגי המערב מגנים את רוסיה לאחר החלטתו של פוטין, להכיר במחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה - כעצמאיים | שגרירת ארה"ב באו"ם: "ההשלכות לפעולות של רוסיה יהיו קשות בכל העולם". שגריר רוסיה באו"ם: "על מעצמות המערב לחשוב פעמיים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/02/22 07:32 כא באדר א'

פוטין עושה שרירים והמערב מודאג | זלנסקי מבהיר: "לא מפחדים מאף אחד"
הפגנה נגד פוטין, צילום: shutterstock

בשעות הלילה המוקדמות, לאחר שהכיר בעצמאותם באופן רשמי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה על פריסת "כוחות לשמירה על השלום" במחוזות הבדלניים דונייצק ובלוהנסק שבמזרח אוקראינה. עדי ראייה טענו שחזו בטנקים בדונייצק, אך לא אישרו שמדובר בטנקים של צבא רוסיה. למרות שבעבר היו באזור כוחות רוסיים, במערב רואים בצעד של פוטין ככזה שמגביר את המתיחות בשטח.

לאחר נאומו של פוטין בו הצהיר כי רוסיה מכירה רשמית במחוזות הבדלניים כעצמאיים, נשיא ארוצת הברית ג'ו ביידן שוחח במהלך הלילה עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם קנצלר גרמניה אולף שולץ. "הגבולות הבין-לאומיים של אוקראינה יישארו כפי שהם וההצהרות הרוסיות לא משנות", אמר זלנסקי בנאום לאומה.

זלנסקי

זלנסקי | צילום: shutterstock

עוד הוא אמר כי רוסיה מפרה את הריבונות האוקראינית, לא עומדת בהסכמים הקיימים, והורסת את מאמצי הדיפלומטיה. "אנחנו מוכנים להכל ולזמן ארוך. אנחנו רוצים שלום ותומכים בדיפלומטיה, אבל ההחלטה הרוסית הורסת אותה. לא מפחדים מכולם ולא ניתן דבר לאף אחד".

הבית הלבן מסר בהמשך כי ביידן שוחח עם זלנסקי וגינה את החלטתו של פוטין. "ביידן גינה בחריפות את החלטתו של נשיא רוסיה פוטין להכיר כביכול ב'עצמאות' של מה האזורים הבדלנים שבאוקראינה. הנשיא דן עם עמנואל מקרון ועם אולף שולץ כיצד להמשיך ולתאם את תגובתם על הצעדים הבאים". בבית הלבן מסרו באופן רשמי כי סנקציות חדשות יוטלו ביממה הקרובה על רוסיה. "אנו מתאמים עם בעלות הברית ועם שותפינו בנוגע להודעה הזאת", נמסר. 


(הדיווח ב-CNN)

המערב מגנה וממשיך לאיים

אחרי החלטתו של פוטין ביקשו ארצות הברית, בריטניה וצרפת ממועצת הביטחון של האו"ם לפעול לכינוס חירום. הנשיאה התורנית, רוסיה, קבעה את לוחות הזמנים - והמועצה התכנסה. לינדה תומאס גרינפילד, שגרירת ארה"ב באו"ם, אמרה על החלטתו של פוטין: "חלק מהניסיון שלו ליצור עילה לפלישה נוספת לאוקראינה. ההשלכות לפעולות של רוסיה יהיו קשות בכל העולם".

מנגד שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנציה, אמר: "מזרח אוקראינה עמדה על סף 'הרפתקה צבאית אוקראינית' חדשה שרוסיה לא יכולה לאפשר. לא ניתן למרחץ דמים חדש להתקיים באזור. על מעצמות המערב לחשוב פעמיים ולא להחמיר את המצב".

בזמן שבישראל מתמהמהים ולא בוחרים צד. המערב ממשיך לגנגות ולאיים. מטעמו של הנשיא הצרפתי מקרון נמסר: "בעצם ההכרה באזורים הבדלניים של מזרח אוקראינה, רוסיה מפרה את התחייבויותיה ומשפיעה על הריבונות של אוקראינה. אני מגנה את ההחלטה הזו", צייץ הנשיא הצרפתי בחשבון הטוויטר שלו. "ביקשתי מפגש חירום של מועצת הביטחון של האו"ם וגם סנקציות אירופיות על רוסיה".

ראש הממשלה האוסטרלי, סקוט מוריסון, דרש גם הוא להטיל סנקציות על רוסיה. על ההצעה של פוטין שחיילים רוסים יעמדו באזורי ההפרדה "כדי לשמור על השלום", אמר: "שטויות". 

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה, מתח ביקורת חריפה על רוסיה. ארצו תדון ב"פעולות חריפות" כולל סנקציות יחד עם הקהילה הבינלאומית, אמר קישידה.