רוחות מלחמה פוטין מרגיע: לא רוצה מלחמה באירופה

העולם כולו עוקב מאתמול בדאגה, אחרי התקרבות כוחות הצבא הרוסי אל גבול אוקראינה, אך מהבוקר נראה שיש סימן לרגיעה | הנשיא הרוסי במסר למערב: מוכן להמשיך בשיחות גם על סוגיית הטילים בשטח אירופה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/22 16:49 יד באדר א'

פוטין מרגיע: לא רוצה מלחמה באירופה
פוטין, צילום: shutterstock

האם אכן רוסיה תפלוש לאוקראינה? לאחר הדיווחים על כך שיחידות הצבא של רוסיה נסוגות חזרה לבסיסים בלב המדינה, הנשיא ולדימיר פוטין הבהיר היום (ג') כי מדינתו לא רוצה מלחמה באירופה. במסגרת מסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, אמר כי הוא מוכן להמשיך בשיחות עם המערב, גם על סוגיית הטילים בשטח אירופה. 

מוקדם יותר היום, חלק מהכוחות הרבים של צבא רוסיה שהצטברו לאורך הגבול עם אוקראינה החלו בתנועה חזרה לבסיסים בלב רוסיה, במעצמה משדרים עסקים כרגיל וצוחקים על המערב: "באיזו שעה אמורה להתחיל המלחמה".

עם הדיווחים על הסגת חלק מהכוחות בקרמלין מודיעים: "תמיד אמרנו שנסיג את הכוחות אחרי האימון, וכך עשינו". פוטין הגיב בציניות להערכה במדינות המערב שהיום תחל מלחמה ואמר: "באיזו שעה אמורה להתחיל המלחמה?".

שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה טען היום כי מדובר בהישג של אוקראינה ושותפיה במערב, "יחד עם השותפות שלנו, הצלחנו למנוע הסלמה נוספת מצד רוסיה", מסר קולבה אך הוסיף בזהירות: "המצב נותר מתוח אבל בשליטה, רוסיה משמיעה כל מיני הצהרות כל הזמן, בגלל זה יש לנו כלל: נאמין כשנראה את הנסיגה".

עם זאת למעצמות המערב עדיין יש סיבה לחשוש, שליח רוסיה לאיחוד האירופי, ולדימיר צ'יז'וב איים היום: "לא נפלוש לאוקראינה אלא אם יתגרו בנו, אבל אם האוקראינים יפתחו במתקפה על רוסיה, או אם יתחילו להרוג אזרחים רוסים בכל מקום, גם בדונבאס שבמזרח אוקראינה, מוסקבה תגיב".

אתמול התייחס למצב המתוח שר החוץ יאיר לפיד ואמר: "יש מאמץ עולמי למנוע מלחמה – ממש לא בטוח שהוא יצליח. אם תפרוץ מלחמה, יהיה קשה הרבה יותר לעלות על טיסות, יהיה קשה הרבה יותר לעזוב את אוקראינה ולחזור לישראל. ביום יומיים הקרובים זה עדיין פשוט יחסית. חברות התעופה הישראליות מתגברות טיסות".