גורם ביטחוני ישראלי: פוטין תוקף בגלל שביידן חלש

העולם כולו עוקב אחרי המתיחות בין אוקראינה לרוסיה, ובזמן שכוחות רוסים מגיעים אל הגבול, גורם בטחוני בכיר בישראל תוקף את מדיניות ביידן: "הגישה הנאיבית של הממשל הנוכחי, שמאמין בדיפלומטיה ולא בהפעלת כוח, מזמינה תוקפנות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/22 07:23 יד באדר א'

גורם ביטחוני ישראלי: פוטין תוקף בגלל שביידן חלש
פוטין, צילום: shutterstock

ברקע המתיחות באוקראינה שהגיע אמש (ב') לשיא חדש, בכיר ביטחוני טוען כי הגישה הדיפלומטית של נשיא ארה"ב ביידן מקרינה חולשה ומובילה למשברים בינלאומיים. "יש פה מבחן למערב". בנוסף, הממונה מטעם נשיא ארה"ב העריך: רוב הסיכויים שלא ייחתם הסכם חדש בין איראן לבין המעצמות.

החולשה שהפגין ממשל ביידן מול איראן ובאתגרים הבינלאומיים אחרים היא שהובילה לתוקפנות הרוסית כנגד אוקראינה, כך אומר בכיר לשעבר בממסד הביטחוני הישראלי. כך מפרסמים הבוקר  ב"ישראל היום", הכתב המדיני אריאל כהנא ועורך חדשות החוץ דמיאן פצ'טר

הבכיר, שאינו מזוהה עם הצד הימני במפה הפוליטית, סבור "שהגישה הנאיבית של הממשל הנוכחי, שמאמין בדיפלומטיה ולא בהפעלת כוח, מזמינה תוקפנות מצד משטרים טוטליטריים כמו אלה של סין ורוסיה". לדבריו, "יש קשר ישיר בין התעוזה של פוטין לאיים על אוקראינה, לבין התוקפנות של סין כלפי טאיוואן. אלה דברים שלא ראינו לפני שנה, ולא במקרה. מה שהשתנה היא המדיניות האמריקנית".

לדברי הבכיר לשעבר, הממשל פועל על פי אמונתו ותפיסתו, אך תוצאותיה "עשויות כעת לשנות את הסדר העולמי, כפי שהכרנו אותו מאז מלחמת העולם השניה. יש פה מבחן לארה"ב ולמערב. אוקראינה היא מקרה מבחן שכל העולם מסתכל עליו". הוא הדגיש עם זאת כי ישראל צריכה לכבד את ארה"ב ומדיניותה כפי שהן ולא לנסות לחנך אותה.

הערכה: לא יחתם הסכם גרעין חדש

בתוך כך, רוב מאלי, הממונה מטעם הנשיא ביידן לסוגיית איראן, מעריך כי רוב הסיכויים שלא ייחתם הסכם חדש בין איראן לבין המעצמות. הדברים נאמרו על ידיו בדיונים פנימיים בבית הלבן בשבוע שעבר.

דיפלומט מערבי שעודכן בתוכן הדיונים אמר כי מאלי לא שלל לחלוטין אפשרות של הסכם, אך העריך כי רוב הסיכויים שאיראן לא תשיב בחיוב על ההצעה האחרונה שקיבלה מהמעצמות בשיחות בווינה.