סערת הריגול אבנר נתניהו נדהם: "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם"

בנו של ראש הממשלה לשעבר גילה שגם הוא נמצא תחת מעקב של משטרת ישראל: "זה יקרה גם לכם" | יו"ר ועדת חוקה גלעד קריב, פנה לשר לביטחון הפנים ולשר המשפטים בדרישה להקים ועדת בדיקה ממשלתית כדי לחקור את פרשת האזנות הסתר

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/02/22 08:49 ו באדר א'

אבנר נתניהו נדהם: "אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם"
צילום: פלאש 90

בתחקיר שפורסם באתר "כלכליסט", נכתב כי מאז נכנס לתפקידו המפכ"ל הקודם רוני אלשיך, השתמשה המשטרה באמצעים של השב"כ לטובת ריגול אחרי האזרחים ולהעתקת תכתובות מייל ממכשירי הטלפון שלהם, כל זה ללא פיקוח משפטי נדרש. הבוקר (ב') נחשפו בכלכליסט שמות רבים שהיו תחת ריגול, ביניהם גם אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר.

"אשכרה זה קרה גם לי. באמת שאני בהלם", כתב בתדהמה רבה נתניהו הבן. "מסתבר שאין שום חשיבות לשטויות האלה, ״כן מעורב בפוליטיקה, לא מעורב״, וזה יקרה גם לכם". כמו אבנר, רבים במערכת הפוליטית הגיבו בזעזוע לחשיפת רשימת השמות הנרחבת שנמצאת גם היא תחת מעקב.

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת גלעד קריב, פנה הבוקר אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ולשר המשפטים גדעון סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את פרשת האזנות הסתר על ידי המשטרה על כל היבטיה, ולגבש המלצות מהירות.

"יש להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בהתאם לסעיף 8א' לחוק הממשלה. לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה. העמדת שופט בדימוס בראשות ועדת הבדיקה תאפשר על פי החוק להעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה ממלכתית - זהו הצעד הנדרש בעת הזו", אמר קריב והוסיף, "בכוונתי לשוחח בנושא זה עם השר לביטחון הפנים ושר המשפטים, ובמידת הצורך לגבש קריאה משותפת של חברי ועדת החוקה".

אמיר אוחנה: "כך נראית מדינת משטרה"

שרת הפנים איילת שקד הגיבה לנושא בחשבון הטוויטר שלה: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום". 

גם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הגיב, ואמר כי "אלשיך ויתר המעורבים במשטרה ובפרקליטות צריכים להיעצר עוד היום ולהיחקר על ידי תובע חיצוני ובלתי תלוי עם סמכויות נרחבות. במקביל חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית כדי להבין איך דבר כזה קורה ומה נדרש לעשות כדי למנוע הישנותו בעתיד. משטרת ישראל ופרקליטות המדינה נדרשות לניקוי אורוות יסודי".

חבר הכנסת ניר אורבך כתב כי קמנו לבוקר מטלטל. "אין פה עניין של ימין ושמאל, יש פה דמוקרטיה שצריך לשמור עליה. צריך להקים ועדת בדיקה חיצונית וחייבים להשיב את אמון הציבור שנפגע עמוקות". 

השר לשעבר אמיר אוחנה טען הבוקר כי "כך נראית מדינת משטרה. זו מורשתם של רוני 'יאח"ה יכולה להקים ממשלות' אלשיך, שי 'לא ירתיעונו' ניצן, ואביחי 'לב כבד אך לב שלם' מנדלבליט. יותר אנשים מבינים כעת שהתעקשותי להקים ועדת בדיקה ממשלתית למח"ש והמלחמה שניהל נגדה היועמ"ש היתה הרבה יותר חשובה מ'ביבי'. ועוד: מי יחקור את החוקרים?".

חברת הכנסת גבי לסקי: "הממצאים החדשים מעיתון כלכליסט בעניין ריגול אחרי אזרחים ובעלי תפקידים מרכזיים בשירות הציבורי הם רעידת אדמה של ממש. אני קוראת לשר המשפטים ולשר לביטחון פנים לקיים ועדת חקירה עצמאית. כל הגבולות נחצו וחייבים בדק בית עמוק במשטרה".