סערת NSO | היועמ"ש למפכ"ל: "החלטתי להקים צוות לבדיקת הנושא בכללותו"

אביחי מנדלבליט הודיע למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי כי בכוונתו להקים צוות לבדיקת פרשת ההאזנות, וביקש שיועברו לידיו הצווים להאזנה לתקשורת בין מחשבים בשנים 2020-2021, לצורך בקרה נוספת

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/01/22 22:48 יח בשבט התשפב

סערת NSO | היועמ"ש למפכ"ל: "החלטתי להקים צוות לבדיקת הנושא בכללותו"
מנדלבליט, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (ה') למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי כי יקים צוות לבדיקת הטענות שנחשפו השבוע בדבר שימוש לא חוקי לכאורה בתוכנת הריגול "פגסוס" של NSO, זאת "במסגרת סמכויות הפיקוח הנתונות לי מכוח החוק", כתב מנדלבליט. 

בתחקיר שפורסם באתר "כלכליסט", נכתב כי מאז נכנס לתפקידו המפכ"ל הקודם רוני אלשייך, החלה המשטרה להשתמש באמצעים של השב"כ ובאמצעות אפליקציות מסוימות האזינה לאזרחים שונים, ריגלה אחריהם והעתיקה תכתובות מייל ממכשירי הטלפון שלהם, כל זה ללא פיקוח משפטי נדרש. 

במכתבו לשבתאי ביקש מנדלבליט "שיועברו אלינו בימים הקרובים הצווים להאזנה לתקשורת בין מחשבים בדרך של חדירה סמויה למכשירי קצה שניתנו (אף אם לא מומשו בפועל) במהלך השנים 2020-2021, לשם בקרה נוספת".

המפכל"ל

המפכ"ל | צילום: Meir Vaknin/Flash90

עוד הוא כתב למפכ"ל: "נבקש את בדיקתכם בדבר האפשרות לחסימה טכנית של יכולות החורגות מגדר הסמכויות המוקנות בחוק האזנת סתר, אף שכאמור עולה כי לא נעשה בהן שימוש, כמו גם את בדיקתכם בדבר צורך בטיוב אמצעי הפיקוח ובקרה ויצירות חיווי אודות הפעלת הכלי". 

מנדלבליט הבהיר בפנייתו, כי מהמידע שהוצג על ידי המשטרה - היא נוהגת על פי חוק ורק על פי צו של בית משפט. "ככל שאכן תתגלה התנהלות פסולה שמגיעה לעבירה פלילית היא תחייב נקיטת הליכים", כתב.


להורדת הקובץ

המפכ"ל: "הבוקר הנחיתי שוב את כלל הגורמים הרלוונטיים, להמשיך ולהעמיק בבדיקות"

הבוקר, התייחס המפכ"ל לטענות שעלו בתחקיר כלכלסיט, בפעם השניה. "משטרת ישראל קשובה לכל ביקורת עניינית והחל ממועד הפרסום, החלה בדיקה פנימית קפדנית, שלא העלתה כל ממצא המלמד על חריגה לכאורה מהוראות הדין".

"קראתי לעיתון בסמוך לפרסום הראשון בעניין, ואני שב וקורא גם כעת, להעביר לידינו פרטים קונקרטיים אשר יאפשרו לבדוק את האירועים הנטענים. יחד עם זאת, המשטרה בראשותי לא תסתפק בכך, והבוקר הנחיתי שוב את כלל הגורמים הרלוונטיים, להמשיך ולהעמיק בבדיקות, מעבר לבדיקות שכבר נעשו, של כלל הפעולות, גם בהתייחס לשנים עברו. כל זאת, ייעשה בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה, על מנת לוודא כי לא הייתה חריגה כלשהי מהנהלים, לרבות בתקופה בה טרם שימשתי כמפכ"ל".