מדריך מד"א לט"ו בשבט | כך תשמרו על בריאותכם ובריאות ילדיכם

ט"ו בשבט בפתח ובמגן דוד אדום מפרסמים לציבור הרחב מדריך בטיחות כיצד לשמור על עצמכם ועל ילדיכם מהפיצוחים והפירות היבשים. כל ההנחיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/22 19:31 ט בשבט התשפב

מדריך מד"א לט"ו בשבט | כך תשמרו על בריאותכם ובריאות ילדיכם
סדר ט"ו בשבט. מה בריא ומה פחות?, צילום: shutterstock

ראש השנה לאילנות יתקיים ביום שני הקרוב, במסגרתו יערכו ברחבי הארץ בהתאם להנחיות משרד הבריאות לריחוק חברתי ועטית מסיכות אירועי ט"ו בשבט הכוללים נטיעות, שתילות ואכילת פירות יבשים. מגן דוד אדום מפרסם הנחיות זהירות ובטיחות, על מנת לשמור על בריאות האזרחים, בעיקר בצל משבר הקורונה והתפשטות האומיקרון.

מידי שנה, מוזעקים צוותי מגן דוד אדום בקו החירום 101 או באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' לטפל בילדים קטנים, קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה שכתוצאה מאכילת פיצוחים ופירות יבשים נחנקים ועומדים בסכנת חיים. מצב זה מצריך טיפול מידי להוצאת הגוף הזר מגרונו של הנפגע ובמד"א קוראים לציבור לנקוט בכללי הבטיחות ולפקוח עין כשנותנים פירות יבשים ופיצוחים לילדים קטנים ולקשישים, העלולים חלילה לגרום לחנק.

עקב סכנת חנק, במד"א ממליצים להימנע ואף להרחיק פיצוחים ופירות יבשים מהישג ידם של ילדים מתחת לגיל 5. בזמן אכילת פיצוחים ופירות יבשים, יש להקפיד להשגיח על ילדים בגילאים 5 עד 8 שלהם קנה נשימה צר וקיימת סכנת חנק. כמו כן חשוב להקפיד להשגיח על קשישים וחולים הסובלים מבעיות בבליעה בזמן אכילת פירות יבשים ופיצוחים.

יש לשים לב כי בזמן שהילד אוכל פיצוחים ופירות יבשים אין הוא מסתובב, משחק או מתרוצץ. עליו לשבת בזמן האוכל, דבר שיפחית את סכנת החנק.

יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, להימנע מהשארת פרי בצורת עיגול והקפדה יתרה על לעיסת המזון היטב. יש לתת יתר תשומת לב בהגשת פירות יבשים כמו צימוקים, חמוציות, תאנים מיובשות, משמשים יבשים וכו' עקב מרקמם הדביק שעלול לגרום לחנק וחסימת נתיב אוויר.

מה עושים במקרה של חנק?

במד"א מדגישים כי בכל מקרה של חנק כל שניה היא קריטית. במידה והמטופל מסוגל לדבר או להשתעל: יש לעודד אותו להשתעל בלבד ולפנות לגורמי הרפואה.

במידה והמטופל אינו מסוגל לדבר/אינו משתעל/לא נושם: פנה לגורמי הרפואה והישמע להנחיות התדרוך הטלפוני לביצוע החייאה ע"י החובשים ופאראמדיקים מוקד מד"א עד להגעת האמבולנס למקום.

"מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות ולפקוח עין על ילדים"

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "על מנת להימנע מפגיעות הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות ולפקוח עין על ילדים, קשישים וחולים הסובלים מבעיות בליעה. הקפידו לעטות מסכות, להיבדק ולהתחסן בהתאם לצורך, על מנת למגר את מגפת הקורונה. אני מאחל ט"ו בשבט שמח, בריא ובטוח".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן