המשטרה תוכל לבצע חיפוש בטלפונים של יועצי נתניהו

בית המשפט העליון קבע כי למרות החיפוש הראשוני הלא חוקי, המשטרה תוכל לבצע חיפוש בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה לשעבר, שנחשדו בהטרדת העד שלמה פילבר

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/22 12:10 ט בשבט התשפב

המשטרה תוכל לבצע חיפוש בטלפונים של יועצי נתניהו
צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בית המשפט העליון קבע היום (ג') כי ניתן לבצע חיפוש בטלפונים הניידים של יועצי ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. מדובר בהחלטה שהתקבלה על ידי שבעה שופטים בהרכב מורחב, לאחר שהתגלגלה במספר ערכאות ולבסוף הגיעה לעליון. יחד עם זאת, בית המשפט ביקר את עבודת המשטרה וקבע כי החיפושים "נעשו שלא כדין", ועדיין, בית המשפט הבהיר כי יש לצפות כי מקרים מסוג זה לא יישנו. 

תחילת הפרשה לפני שנתיים, כאשר המשטרה עצרה לחקירה את יועצי ראש הממשלה דאז, יונתן אוריך ועופר גולן, זאת לאחר תקרית בבית של עד המדינה שלמה  פילבר במסגרת תיק 4,000, אז הגיעו פעילי לכוד לביתו של פילבר בניסיון להטריד אותו. המשטרה עצרה לחקירה את פילבר מתוך ניסיון להבין מי ארגן את התקרית מתחת לביתו, וזומנו לחקירה יועצי ראש הממשלה, גולן ואוריך. 

במהלך חקירתם של אוריך וגולן, הוחרמו מכשירי הנייד שברשותם על ידי החוקרים, ונלקחו מהם חומרים, זאת נגד מה שמתיר החוק. בנוסף לכך, חוקרי המשטרה לא אפשרו לאוריך וגולן את זכויותיהם. קרי, אי לקיחת מכירי הנייד שלהם ללא הסכמתם. אלא שכעת בית המשפט מורה למשטרה באופן חד משמעי - אסור לכם לעיין במכשיר הנייד של יונתן אוריך, דבר שמהווה ניצחון לאוריך על פני המשטרה., עם זאת, מתיר בית המשפט לצוות החקירה עיון במכשירו של עופר גולן, תוך מגבלות מסוימות. 

בחודש ינואר האחרון קבע בית המשפט כי לא תינתן למשטרה אפשרות לעיין במכשיר הנייד של יונתן אוריך. עם זאת, קבע בית המשפט, כי המשטרה תוכל לעיין במגבלות שקבעה לעצמה במכשיר הנייד של עופר גולן. היום כאמור, העליון הפך את ההחלטה. 

סמוטריץ': "העליון מוכיח שוב שזכויות אדם שמורות אצלו רק לערבים"

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ תקף את פסק הדין בפרשת יועצי נתניהו: "פסק הדין שניתן היום בפרשת הטלפונים של יועצי נתניהו מהווה הדרדרות נוספת במדרון חלק ומסוכן של אבדן זכויות וחירויות אדם ואזרח בישראל, וייתן תמריץ לרשויות החקירה להמשיך לצפצף על החוק. העליון בישראל מוכיח שוב שזכויות אדם שמורות אצלו רק לערבים ומסתננים אך לא לאזרחי ישראל הנורמטיביים".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בית המשפט העליון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, קיבל היום ברוב דעות את עיקרי עמדת המדינה, המאפשרת לרשויות האכיפה להמשיך לקיים חקירות פליליות אפקטיביות, כאשר ככלל טענות לפגמים שנפלו בחקירה ייבחנו לאחר סיום החקירה, ולא במהלכה. החלטת ביהמ"ש תאפשר לרשויות החקירה השונות להמשיך ולפעול על מנת להגיע לחקר האמת. עם זאת, הפרקליטות, כמו גם כלל רשויות האכיפה, מחויבת להמשיך לפעול על מנת לשפר ולטייב את הליכי החקירה השונים, ובכללם החיפוש והחדירה לחומרי המחשב, תוך ניסיון לצמצם את הפגיעה בתקינותם של הליכים אלה ובזכויות החשוד להליך הוגן ולפרטיות".