התפרצות שפעת העופות: משרד הבריאות מפרסם הנחיות מיוחדות

ההתפרצות של שפעת העופות במספר מוקדים בצפון עלולה להביא למחסור בביצים, וישנו חשש מהתפרצות בקרב בני אדם. מספר שמורות טבע נסגרו למבקרים. משרד הבריאות מפרסם הנחיות מיוחדות לציבור

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 30/12/21 08:48 כו בטבת התשפב

התפרצות שפעת העופות: משרד הבריאות מפרסם הנחיות מיוחדות
שפעת העופות, ארכיון, צילום: Gershon Elinson / FLASH90.

בתקופה האחרונה אנו עדים למספר מוקדי התפרצות שפעת העופות בקרב עופות בר וחיות משק. על אף הסיכון הנמוך להדבקה באדם בשפעת העופות, הסיכון למחלה חמורה ואף לתמותה במקרים אלו הינו גבוה.

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא נוקט בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת למנוע תחלואת אדם, לרבות ביצוע חקירות למגעים ומתן טיפול תרופתי מונע במידת הצורך לאחר חשיפה. בנוסף ישנו שיח פעיל עם משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים וכן גופים נוספים, למתן מענה מהיר בכל מידע על התפרצות.

חשוב לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות והשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות, על מנת לצמצם את הסכנה תחלואת אדם. 

הציבור נדרש להקפיד על ההנחיות הבאות:

  • אין להתקרב לעופות בר חולים או פצועים. כמו כן, חל איסור מוחלט לגעת ו/או לפנות פגרים של עופות הנמצאים בשטח פתוח. במקרים אלה יש לדווח למוקד משרד החקלאות 6016* (יש להודיע על המצאות בעלי כנף חולים או פגרים).
  • חל איסור מוחלט לצוד בעלי כנף וחיות בר העלולים להיות נגועים בשפעת העופות.  
  • אין להיכנס לשמורות הטבע והאתרים הבאים שנסגרו: אגמון החולה ושמורת החולה, אגמון חפר, שמורת חי בר כרמל ושמורת הטבע עין אפק.
  • אם הנכם חוששים שבאתם במגע עם בעל כנף נגוע, יש לפנות באופן מידי ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריכם לצורך התייעצות בנושא הטיפול המונע.
  • הציבור נדרש להקפיד על רכישה של מוצרי עוף וביצים במקומות מוסדרים בלבד וביצים חתומות בחותמת פיקוח. יש להקפיד על בישול יסודי של ביצים ובשר עוף, שמירה על היגיינה ושטיפת הידיים לאחר מגע עם הבשר או הביצים והפרדה בין המזון מן החי  טרם בישולו למזונות אחרים.