שפעת העופות מתפשטת: צפי למחסור של 14 מיליון ביצים בישראל

במשרד החקלאות מתריעים מפני מחסור של מיליוני ביצים, בשל התפשטות שפעת העופות בצפון. מספר התרנגולות המומתות מתחילת ההתפרצות: 600 אלף | שר החקלאות: "מלחמה נגד נגיף קטלני לעופות, ועלול להיות מדבק גם לבני אדם"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/12/21 21:30 כא בטבת התשפב

שפעת העופות מתפשטת: צפי למחסור של 14 מיליון ביצים בישראל
צפי למחסור, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד החקלאות התריע היום (ש') מפני מחסור ב-14 מיליון ביצים ברשתות השיווק בישראל בחודש, בשל התפרצות שפעת העופות. הבשורה הטובה: שר החקלאות עודד פורר, הורה להיערך לפתיחת ייבוא ביצים ללא מכס בכדי לנסות ולמנוע את המחסור הצפוי. 

בהערכת מצב שנערכה במשרד, צוין כי עם קבלת הדיווח על חשד לשפעת עופות בלולים, משרד החקלאות בודד את הלולים ועצר לאלתר את שיווק הביצים. כמו כן, במשרד החקלאות מודאגים גם מהדבקת בני אדם מלולים נגועים הצמודים לבתי תושבים. גל שפעת העופות המתרחב בצפון הוביל להפעלת נוהל חירום בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות.

244 אלף תרנגולות מטילות כבר הומתו בתחילת השבוע במושב מרגליות שבצפון, ובסוף השבוע התברר כי צריך להמית 320 אלף מטילות נוספות סמוך למושב.  מספר התרנגולות המומתות מתחילת ההתפרצות עומד על 600 אלף. כאמור, כתוצאה מהגל הנוכחי, צפוי מחסור של כ-14 מיליון ביצים בחודש.

שר החקלאות אמר השבוע: "אנחנו במלחמה נגד נגיף שאולי לא נראה לעין אבל קטלני לעופות, ועלול להיות מדבק גם לבני אדם. אמנם מקרי הדבקה בבני אדם הם נדירים, אך קטלניים ביותר, עם כ-50% תמותה בבני אדם שכן נדבקו במחלה"

חקירה נגד אדם שנחשד בהפרת סגר בלול במושב מרגליות

עובדי משרד החקלאות פועלים מתחילת השבוע במושב מרגליות ובנאות גולן במטרה לבודד את הלולים הנגועים ולהשלים את הטיפול באירוע שפעת העופות במושב בהקדם האפשרי כדי לא לסכן את התושבים ובעלי החיים שבקרבתם. לצד הטיפול של משרד החקלאות בחיות המשק פתח משרד החלקאות בטיפול בפגרי עופות הבר, בעיקר עגורים, באגמון החולה ובשמורה הסמוכה. 

מוקדם יותר השבוע, על פי מידע מודיעיני שהגיע למשרד, עלה חשד שאדם הוציא משטח אחד הלולים במקום ביצים במטרה לשווקם באופן פיראטי תוך סיכון משמעותי להפיץ מחלה מחוץ לגבולות היישוב. משרד החקלאות זימן לחקירה את החשוד, מגדל, תושב המקום. 

במשרד החקלאות הדגישו: "יש להקפיד לרכוש ביצים אך ורק במקומות מסודרים, ולוודא שהביצה חתומה בחותמת פיקוח. בנוסף, יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול. טיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כל החיידקים והנגיפים בעופות".

עוד עולה מהתחקיר שביצע המשרד במקום, כי בנוסף לניסיון שיווק שלא כדין של סחורה החשודה כנגועה במחלה, המגדלים נמנעו מלדווח בזמן אמת על תמותה גוברת של עופות בלולים, מה שגרם להתפשטות משמעותית של המחלה עד להגעת צוותים של המשרד. באחד מהלולים נותרו 70 מטילות בחיים בלבד מתוך כ-2,000. 

בשני האתרים נאסרה כניסה ויציאה של אזרחים ותושבים ממנו ואליו; שיווק הביצים מהלולים במרגליות ומתחנות המיון שקלטו חלק מהן נעצר כליל, בהתאם לנוהל. זאת, בשל החשש לחשיפה של בני אדם למחלה, ולהתפשטות נוספת שלה למוקדים נוספים. 


(שפעת העופות, דיווח ב"כאן חדשות")

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן