יום השפה העברית: אלו המונחים הכלכליים שמקורם בתנ"ך

לכבוד יום הולדתו של אליעזר בן יהודה, בנק ישראל מפרסם רשימת מונחים עבריים הקשורים לכלכלה ולמערכת המטבע, וגם, האם מטבע הוא זכר או נקבה?

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/12/21 11:07 יט בטבת התשפב

יום השפה העברית: אלו המונחים הכלכליים שמקורם בתנ"ך
צילום: shutterstock

לכבוד יום העברית החל היום (ה'), המתקיים מדי שנה ביום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, בנק ישראל מפרסם רשימת מונחים עבריים הקשורים לכלכלה ולמערכת המטבע, ולבנק המרכזי של מדינת ישראל, הבנק הממלכתי – בנק ישראל.

"נגיד"

כאשר חוקק חוק בנק ישראל בשנת 1954 נקבעו תפקידיו שהעיקרי שבהם הוא שמירה על יציבות המחירים, דהיינו שמירה על ערכו של הכסף. כן נקבע גם שהנגיד יעמוד בראשו של הבנק המרכזי ומעמדו יהיה עצמאי, דהיינו הוא לא יהיה כפוף לממשלה.

צילום: בנק ישראל

בשל חשיבות התפקיד והמעמד הגבוה חיפשו כינוי שבו יוכלו לכנותו. יש לומר שגם עלו מחשבות לכנותו "נשיא" בדומה לנשיא הבנק העולמי וכדומה, אלא שהדבר נשלל. ואז פנו למקורות העבריים בתנ"ך. שם מצאו את המילה "נגיד", תחילה בספר שמואל א', ט, ט"ז, כאשר אלוהים אומר לשמואל: "כעת מחר אשלח אליך איש מארץ בנימן וּמְשַׁחְתּוֹ לנגיד על עמי ישראל". אלא שכאן הביטוי 'נגיד' היווה מילה למונח מלך  (כידוע, שאול היה מלך) והייתה התנגדות לכנות כך את העומד בראש הבנק. עם שהמשיכו לקרוא הגיעו לספר דברי הימים א' כ"ו, כ"ד, ושם מצאו את הפסוק "וּשְׁבֻאֵל בֶּן גֵּרְשׁוֹם בֶּן מֹשֶׁה נָגִיד עַל הָאֹצָרוֹת." כלומר היה אדם מטעם הממלכה שתפקידו היה "לשמור על האוצרות" ואכן הדבר תאם את תפקידו המרכזי  של הנגיד (שהוא כאמור לשמור על ערכו של הכסף) ומכאן בא כינוי זה.

"שקל"

צילום: בנק ישראל

המונח "שקל" מופיע מספר פעמים בתנ"ך, והמקום הידוע הוא בספר בראשית, כ"ג, ט"ז: "וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר." מעניין לציין כי המונח "שקל" מופיע גם על מטבעות המרד הגדול של היהודים ברומאים, שנערך בשנים 66-73 לספירה. שימו לב שבמונח "שקל" טבוע השורש 'ש.ק.ל.', מה שמאשש השערה שהמסחר בתקופת המקרא התנהל בשקילת מתכת יקרה, כאשר השקל שימש כיחידת משקל. 
כמה טוב אפוא ששם המטבע שלנו הקודם "לירה", שהינו מונח שאינו עברי, הוחלף בשם התנכ"י,"שקל".

"מטבע" זכר או נקבה?

בבנק ישראל אף החליטו לחוד לציבור חידה, והעלו תהייה האם המילה מטבע היא זכר או נקבה? 
אם כן, המילה "מטבע" היא גם זכר וגם נקבה! בדומה למילים "שמש", "דרך" ו"רוח" ועוד. רק לפני שבועות אחדים הכריזה האקדמיה ללשון כי גם המילה "גרב" תיחשב מעתה לזכר ולנקבה. גם המילה "דיו" היא זכר ונקבה וגם היא קשורה לעולם הכסף. שכן, הדיו משמש מגן מסוים על השטרות מפני זיוף. בסימני הביטחון שעל השטרות משולבים סוגים ומיוחדים של דיו מקשים מאוד על הזיוף.