טראמפ: "אם לא אני, ישראל הייתה מושמדת עד עכשיו"

נשיא ארצות הברית לשעבר סיפר בראיון על יחסיו עם נתניהו לאחר הבחירות, "לא דיברתי איתו מאז", מדוע ההכרה האמריקאית בגולן חשובה וקובע כי חזרה להסכם הגרעין עם ביידן עלולה להביא לאסון

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/12/21 08:48 ו בטבת התשפב

טראמפ: "אם לא אני, ישראל הייתה מושמדת עד עכשיו"
טראמפ ונתניהו בפגישה, ארכיון, צילום: קובי גדעון, לע"מ

כמעט שנה חלפה מאז נכנס ג'ו ביידן לתפקידו כנשיא ארצות הברית. הבחירות שנערכו במדינה בנובמבר לפני שנה היו סוערות במיוחד, כאשר הנשיא המכהן דאז, דונלד טראמפ, התמודד מולו במפגן של כוח שהגיע לשיא כאשר רבים מתומכיו פרצו לגבעת הקפיטול בטענות לזיוף הבחירות. 

בראיון שהעניק לעיתונאי ברק רביד לרגל צאת ספרו החדש "השלום של טראמפ", העוסק בהסכמי אברהם שהביאו לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל למספר מדיניות ערביות בתיווך ארצות הברית, המתפרסם הבוקר (ו') בעיתון ידיעות אחרונות, מדבר הנשיא האמריקאי לשעבר על תרומתו לישראל וגם היחסים עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. 

רבות דובר על מזגו יוצא הדופן של האיש בן ה-75, ובראיון הוא מתייחס למהלכים הפרו-ישראלים שביצע בתקופת כהונתו. כך למשל, הזכיר את ההכרה האמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן באפריל 2019, "זה מקום גבוה, אז הוא חשוב מבחינה אסטרטגית. אני השגתי את זה עבורם. אנשים אמרו לי שזו הייתה מתנה ששווה עשרה מיליארד דולר", הסכמי אברהם בינואר 2020 שהביאו לנרמול היחסים עם מדינות ערב ועוד. 

באשר לראש הממשלה לשעבר, רגשותיו של טראמפ ברורים. "אני אהבתי מאוד את נתניהו. לא היה אף אחד שעשה יותר עבור ביבי ממני. לא היה אף אחד שעשה עבור ישראל יותר ממני. אבל הבחירות במדינה הזאת נגנבו ונתפרו. והאדם הראשון שרץ לברך את ג'ו ביידן היה נתניהו, לא דיברתי איתו מאז, Fuck him". 

חזרה להסכם הגרעין תעמיד את ישראל בסכנה גדולה מאוד

בשבועות האחרונים מתקיימות שיחות הגרעין בין איראן לבין המעצמות בווינה בירת אוסטריה, ועל כך אומר הנשיא, שבעצמו פרש מהסכם הגרעין בשנת 2018 כי "זה אסון, עכשיו ביידן חוזר לעסקה הזו כי אין לו מושג. הישראלים נלחמו בהסכם הגרעין, ואובמה לא הקשיב להם". עוד הוסיף כי הצעד שלו נגד איראו היה עקב רגשותיו העזים כלפי ישראל, ואין הדברים רלוונטיים ליחסים עם נתניהו. 

"תשמע מה אני אומר לך - אם אני לא הייתי מגיע, אני חושב שישראל הייתה מושמדת. אוקיי? אתה רוצה לדעת את האמת? אני חושב שישראל הייתה מושמדת עד עכשיו. לא הייתה להם חברות, כיוון שאם הייתה הם לא היו עושים את העסקה עם איראן. ונחש מה? הם הולכים לעשות את זה עכשיו פעם נוספת. ואם הם יחזרו להסכם הגרעין, ישראל תהיה בסכנה גדולה מאוד. סכנה גדולה מאוד".