בתוך שטח ישראלי: הרשות הפלשתינית הכריזה על שיקום תיאטרון בשומרון העתיקה

הודעה בעמוד הפייסבוק של משרד התיירות והעתיקות הפלשתיני קבעה כי שודדי עתיקות פגעו בתיאטרון הרומי בשומרון העתיקה ועל כן החלו בעבודות שיפוץ בתוך שטח C. "אין אכיפה ואין משילות. מתחת לאף גונבים לנו ולדורות הבאים נכסים היסטוריים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/12/21 09:16 ד בטבת התשפב

בתוך שטח ישראלי: הרשות הפלשתינית הכריזה על שיקום תיאטרון בשומרון העתיקה
הפיר שנחשף לאחר שהשודדים עקרו את המושבים, צילום: מרכז סיור ולימוד שומרון

מדריכות של מרכז סיור ולימוד שומרון הבחינו בהודעה בעמוד הרשמי של "משרד התיירות והעתיקות" הפלשתיני שהכתה את מועצה אזורית שומרון בתדהמה, כאשר הרשות הפלשתינית הודיעה כי שודדי עתיקות פגעו בתיאטרון הרומי בשומרון העתיקה.

מדובר באחד התיאטראות הרומיים הגדולים בעולם שנשמר כמעט במלואו עוד מימי הורדוס, ונבנה למעשה על גבי העיר שומרון, שהוקמה על ידי מלך ישראל עמרי במאה ה- 9 לפני הספירה והייתה בירת מלכות ישראל. העיר מהווה היום שריד כמעט יחיד למלכות ישראל הקדומה. 

אלא שבכך לא הסתפקו במשרד התיירות הפלשתיני ובעמוד הודיעו כי יחלו בעבודות "שיפוץ ושיקום המקום". ככל הידוע אף החלו בעבודות אלו, זאת על אף שהתיאטרון יושב בשטח C, אזור שהוא בשליטה ישראלית מלאה. לא רק זאת, אלא שמדובר כאמור באחד הנכסים ההיסטוריים החשובים של עם ישראל.  עקירת המושבים בתיאטרון על ידי השודדים גילתה מתחת למושבים מערכת חללים שלא ברור לאיזו תקופה היא משויכת. השודדים מחפשים ככל הנראה אוצרות בחללים הללו.  

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב בזעזוע: "מזה שנים אני מתריע וזועק על החרפה בשומרון העתיקה, אולם כעת הדבר הזה הגיע לשיא. על כך אמר אליהו הנביא, בדיוק כאן בשומרון העתיקה: "הרצחת וגם ירשת?" הרשות הפלשתינית שמנהלת את שוד העתיקות הכי גדול שהיה בעשרות השנים האחרונות בישראל, שמעבירה משטחי C עתיקות ל"מוזיאונים למורשת הפלשתינית" דוגמת מוזיאון שוד העתיקות בכפר סבסטיה, "מתריעה" מפני שוד עתיקות ואף "משפצת" בתוך אתרים היסטוריים בשליטה ישראלית מלאה ובכך פוגעת אף יותר באתרים ההיסטוריים". 

עוד הוסיף דגן כי המקום נמצא באחריות המנהל האזרחי, "אולם אין אכיפה ואין משילות. מתחת לאף גונבים לנו ולדורות הבאים נכסים היסטוריים. הורסים ברגל גסה. על כל הרשויות להתעורר באופן מיידי לשמירה אמיתית על האתרים הארכיאולוגים ההיסטוריים בשומרון ובכל יו"ש". 

ד"ר אהרון טבגר, ארכיאולוג בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת אריאל, אמר: "מה שרואים בתמונות הם מושבים בתיאטרון הרומי שנעקרו על ידי שודדים. הם חפרו מתחת למושבים בחיפוש אחר עתיקות, פגיעה משמעותית וחמורה באתר ארכיאולוגי בעל חשיבות עצומה". 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן