בעקבות אגדת הזהב הטורקי: 8 בדואים נתפסו בזמן שוד עתיקות

ביחידה למניעת שוד ברשות העתיקות מזהים גל של שדידת אתרים עתיקים בידי בדואים מהנגב וטוענים: "אגדה על הימצאות זהב טורקי מסעירה את דמיונם". הפעם השודדים נתפסו בזמן אמת ונעצרו

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 26/10/21 13:16 כ בחשון התשפב

בעקבות אגדת הזהב הטורקי: 8 בדואים נתפסו בזמן שוד עתיקות
הבדואים שנתפסו בתוך הבור, צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות

היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות לכדה בסוף השבוע האחרון חוליה של שישה שודדי עתיקות באתר עתיקות בבאר כלך שבדרום. השודדים נתפסו בתוך בור עם כלי חפירה וכשהם באמצע החיפוש אחר מטבעות ופוגעים בשכבות הקדומות. הרכב והציוד שהיו ברשותם נתפסו והם הועברו לחקירה המשטרה. 

מבצע התפיסה יצא לדרך בעקבות דיווח מודיעיני שקיבלה היחידה, כאשר בתצפית של מפקחי היחידה, זוהו שמונה שודדי עתיקות - שישה שחפרו בבאר הקדומה ושני תצפיתנים. אנשי היחידה התגנבו אל הבאר, הפתיעו את החוליה ותפסו אותה "על חם" מתחת לאדמה. חלק מהחשודים נלכדו כאשר יצאו ממחילה עמוקה בקרקעית הבור.

עם לכידת החשודים וכלי החפירה שברשותם, חבר אל היחידה כוח סיוע ממג"ב וממשטרת קריית גת, שסייע בהבאתם לחקירה. בחקירה טענו החשודים - תושבי תל שבע והפזורה הבדואית, כי הגיעו למקום במטרה לטייל, נכנסו לבור, ובחרו לבלות בתוכו. בסיום החקירה התיק הועבר ליועץ המשפטי של רשות העתיקות, להגשת כתב אישום. יש לציין כי פגיעה באתר עתיקות הינה עבירה פלילית שהעונש הקבוע בחוק כנגד מבצעה הוא עד חמש שנות מאסר.

האתר בבאר כלך, בעקבות הזהב הטורקי

האתר בבאר כלך, בעקבות הזהב הטורקי צילום: היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות

באתר העתיקות באר כלך שבדרום קיימים שרידי באר ובורות מים עתיקים, מערות קולומבריום, קברים קדומים ומחצבה לאבני בניה. על פי העדויות הארכיאולוגיות, החיים באתר התקיימו לאורך תקופות רבות - החל בתקופת הברונזה ועד לתקופה העות'מאנית.

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אמר כי, "לצערנו, חלק מתושבי הדרום נוטים להאמין לאגדות על מטמוני זהב מהתקופה העות'מאנית שקיימים באזור הדרום. אנחנו ברשות העתיקות, מזהים מגמה גוברת, בה חוליות של שודדי עתיקות יוצאות לשטח לאתרי העתיקות כשהן מצוידות בכלי חפירה, סורקות אחרי סימנים עלומים בשטח, וחופרות בורות עמוקים באתרי העתיקות תוך פגיעה במורשת של כולנו. חלק מהחוליות נעזרות בשיח'ים מקומיים ומוכרים במגזר הבדואי. השייח' אמור לסייע באיתור הזהב ובלחימה בשד ששומר על האוצר במעמקי האדמה, וזאת על ידי אמירת לחשים וכישופים במהלך החפירה. רק בחודש האחרון, נלכד באזור משאבי שדה בדרום אחד השייחים המוכרים במגזר, יחד עם חשודים נוספים, בחפיר בנחל חגב". 

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות אמר כי, "הלב נחמץ כשרואים את הנזק למורשת של כולנו, שנעשה בשם בצע כסף ואגדות חסרות שחר. זהב ומטמונים כמובן שלא נתגלו, אתרי העתיקות נהרסים, ובשטח נותרים בורות עמוקים, המסכנים את המטיילים באתרים ואת חיילי צה"ל, שמתאמנים באזור".