למרות התנגדות השרים: אושרו איכוני השב"כ לגילוי נדבקים בזן החדש

הממשלה אישרה את השימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים של שירות הביטחון הכללי לאיתור מגעים של המאומתים לזן הקורונה החדש. יחד עם זאת, לא מדובר בשימוש לכלל הנדבקים בנגיף. בתוך כך, כל השבים ממדינות אדומות יכנסו לבידוד במלוניות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/11/21 15:36 כד בכסלו התשפב

למרות התנגדות השרים: אושרו איכוני השב"כ לגילוי נדבקים בזן החדש
ישראלים בנמל התעופה , צילום: פלאש 90

ממשלת ישראל אישרה היום ברוב קולות (א') את השימוש באיכונים סלולריים של השכ"כ לאיתור מגעים של מאומתים לזן הקורונה החדש, אומיקרון, שהתגלה לאחרונה במדינות אפריקה. על פי ההחלטה, ייעשה שימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי שירות הביטחון הכללי כדי לעקוב אחר הנדבקים החדשים ובכך לקטוע את שרשראות ההדבקה מוקדם ככל האפשר. 

בדברי ההסבר של ההחלטה נכתב כי השימוש ייעשה במטרה לאתר את המאומתים, ובכך לקטוע את שרשראות ההדבקה. החלטה זו תהיה בתוקף עד ליום חמישי הקרוב, 02 בדצמבר 2021, בחצות הלילה (00:00), בתקנות לשעת חירום, במקביל לקידום הליך החקיקה בנושא. יודגש, כי השימוש מוגבל רק למאומתים בזן החדש, ולא מדובר בשימוש רחב וגורף לכלל המאומתים, כפי שנעשה בגלי התחלואה הקודמים. כמו כן, שירות הביטחון הכללי לא יעסוק באכיפת כללי בידוד. 

האישור מגיע על רקע התנגדות נרחבת של חלק מהשרים לצעד מעורר המחלוקת, כאשר במהלך ויכוח בין ראש הממשלה נפתלי בנט לשר אלי אבידר על שימוש באיכון השב"כ לאיתור חולי קורונה עלו השניים לטונים גבוהים ובנט התפוצץ על השר מישראל ביתנו. 

אבידר שהודיע מוקדם יותר כי יתנגד למהלך תקף את ראש השב"כ רונן בר. "ראש השב"כ שהיה סגן ראש השב"כ בממשלה הקודמת ובהתחלה התנגד לכלי התאהב בכלי", אמר אבידר. ראש הממשלה התפרץ וצעק על אבידר: "מי אתה בכלל? אתה לא תכפיש את ראש השב"כ". כך דיווח עמית סגל.

גם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, התנגדה למהלך, זאת למרות תמיכה של ראש מפלגתה, שר הבריאות ניצן הורוביץ, ועל פי דיווח של ynet, יצאה מההצבעה לאחר שהודיעה כי היא "לא יכולה להצביע על זה". עוד עולה מהדיווח כי ארבעה שרים, בהם גם השר בלי תיק אבידר, שר המשפטים גדעון סער, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי התנגדו למהלך. שני שרים נמנעו. 

(בנט בישיבת הממשלה השבועית)

בידוד במלוניות לשבים מהמדינות האדומות

בתוך כך, משרד הבריאות מעדכן כי בהתאם להחלטת ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, ובהמשך להמלצת משרד הבריאות, כל  הנכנסים לישראל ממדינות אדומות החל מהיום יכנסו לבידוד במלונית עד לקבלת תוצאת בדיקת  PCR שלילית שנעשתה בנתב"ג. 

השינויים בנהלי הכניסה לישראל ממדינות שאינן מדינות אדומות ובהם: איסור כניסת זרים ושינוי נהלי הבידוד - יחולו על נוחתים אשר המריאו מארץ המוצא עד לשעה 24:00 (שעון ישראל) בלילה שבין יום א' (היום, 28 בנובמבר 2021) לבין יום ב'.