בתמיכת הרשימה המשותפת: הכנסת אישרה את חוק הגבלת הכהונה

הצעת החוק של שר המשפטים אושרה במליאה ברוב מיוחד הנדרש לחוק יסוד, ועל פיה נבחר ציבור לא יוכל לכהן כראש ממשלה יותר משמונה שנים. סער: "מגן על הדמוקרטיה ועל המדינה". נתניהו: "גדעון סער רוצה למנוע מהציבור את ההחלטה שלו והבחירה שלו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/11/21 21:04 יח בכסלו התשפב

בתמיכת הרשימה המשותפת: הכנסת אישרה את חוק הגבלת הכהונה
מליאת הכנסת, היום, צילום: דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ/דני שם טוב

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') הצבעה שמית את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראשי ממשלה, כאשר 66 חברי כנסת תמכו לעומת 48 חברי כנסת שהתנגדו. זאת לאחר שאמש (א'), אישרה זאת הממשלה במשאל טלפוני. יש לציין שהחוק לא יחול רטרואקטיבית על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. ההצעה עוברת להכנת החוק בוועדת חוק, חוקה ומשפט. 

מכיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד נדרש רוב מיוחד של 61, וגם חברי הרשימה המשותפת מהאופוזיציה תמכו בחוק שהוא עבודתה של הקואליציה. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה כראש הממשלה, עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק־יסוד: הממשלה כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השלטונית וכיבוד רצון הציבור לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד". 

ראש ממשלה לא יכהן יותר משמונה שנים

"נוסף על כך, קציבת התקופה המרבית לכהונה יכולה להבטיח כי בשנות הכהונה האחרונות שלו יהיה ראש הממשלה פטור מעיסוק בהיבטים הפוליטיים הקשורים בצורך הלגיטימי והמוכר כשלעצמו - לזכות שוב במשרה. באופן זה יופנה מרב הקשב שלו ושל ממשלתו לעשייה עניינית ומועילה לטובת המדינה". 

חברי הממשלה בדיון

חברי הממשלה בדיון צילום: - נועם מושקוביץ/דני שם טוב

שר המשפטים גדעון סער הציג את ההצעה מעל דוכן הכנסת ואמר, "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז, וסיאוב הנובע מכך אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאיום שיעור על כהונה ללא הגבלה". 

על פי ההצעה, ראש ממשלה יוכל לכהן בתפקידו הבכיר שמונה שנים מקסימום, ולאחר פרק הזמן הנקוב, הממשלה בראשותו תיחשב כאילו התפטרה, ולאחר מכן, אותו נבחר ציבור לא יוכל להתמודד שוב על התפקיד. 

מוקדם יותר היום, בישיבת הסיעה אמר יו"ר תקווה חדשה כי "חוק הגבלת כהונה הוא הדבר הנכון וגם הצודק, תמיד. הוא מגן על הדמוקרטיה ועל המדינה, על האינטרס עליון של המדינה, להישאר דמוקרטיה שואה את טובת האזרח ולא להיחטף ע"י פולחן אישיות של אף פוליטיקאי". 

גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס לנושא בישיבת הסיעה ואמר כי החוק אכן פרסונלי, אבל כלפי ראש הממשלה נפתלי בנט וכלפיו, שצפוי להחליף אותו בתפקיד הבכיר בתום הרוטציה בין השניים. "אנחנו מחוקקים אותו, מפני שזה לא בריא לדמוקרטיה הישראלית שאדם יכהן יותר משמונה שנים", הוסיף יו"ר יש עתיד, "אנחנו רואים ושומעים בימים אלה בבית המשפט איך שלטון ממושך מדי מביא לשחיתות. לזה אנחנו שמים עכשיו סוף". 

לפני כשבוע התייחס ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לחוק ואמר: "בנט וגדעון מתרסקים. אז מה עושים? הם מנסים להעביר חוק איראני שאמור בעצם להביא למצב שמי שיכול לנצח בבחירות לא ינצח בבחירות. זה לא רק חוק איראני זה גם חוק סורי".