"המשבר כבר כאן" המבקר מציג את דוח האקלים

מתניהו אנגלמן הגיש היום את הדוח ליו"ר הכנסת מיקי לוי והשתתף בכנס של שדולת האקלים בכנסת | ממצאי הדוח שמתפרסמים לראשונה: ההתחממות הגלובלית היא סכנה לאנושות"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 26/10/21 16:22 כ בחשון התשפב

"המשבר כבר כאן" המבקר מציג את דוח האקלים
המבקר מציג את ממצאי הדו"ח, צילום: ללא

מבקר המדינה אנגלמן פרסם היום את דו"ח האקלים הראשון מסוגו והציג את הסכנות שבמשבר לצד התרשלות מוסדות המדינה בטיפול בנושא שמטריד מדינות רבות בעולם, אנגלמן: "הטיפול הנדרש הוא ממש עכשיו".


( פעולות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים).

עם הגשת הדו"ח אמר אנגלמן: "על בסיס מחקרים מדעיים שהצטברו בעשורים האחרונים, מתגבשת בעולם ההבנה כי המשך פליטות גזי חממה בהיקפים הנוכחיים יביא לעלייה בריכוזם באטמוספרה ולשינויי אקלים משמעותיים

משבר האקלים צפוי לכלול הידרדרות כלכלית, בריאותית  ואקולוגית גלובלית. כדי למנוע את התממשותו של תרחיש זה נדרשת פעולה גלובלית מקיפה של הפחתת פליטות גזי חממה באמצעות מעבר לכלכלה מאופסת פחמן.

במדינות שונות הוכרז מצב חירום אקלימי. הן נוקטות פעולות ברמה  הלאומית והמקומית, מתוך ההבנה שמשבר האקלים הוא רכיב משמעותי במפת הסיכונים. כולם מבינים שאין מדובר עוד בנושא סביבתי בעל השפעות מוגבלות; שההיערכות המדינתית למשבר היא מרכיב מרכזי באסטרטגיה הלאומית לחיזוק החוסן הציבורי והמוכנות המערכתית למשברים מרובי סיכונים".


(הסכנות שבמשבר האקלים).

 

על התנהלותה של מדינת ישראל עם המצב החמור אמר המבקר: "במדינת ישראל עדיין לא חל שינוי תפיסה. אני שמח שהממשלה יצאה עם תכנית חדשה למלחמה בשינויי האקלים. הדבר מגיע לאחר שהגשנו למשרדי הממשלה השונים את טיוטות הדוח בחודשים האחרונים והובהר לנו שהשרים והמשרדים יבצעו את המלצות הדוח. זוהי דוגמה לאפקטיביות של דוחות מבקר המדינה".

ארגון מגמה ירוקה מיהר להגיב לממצאי הדו"ח וכתב: "הדוח חושף בין היתר כי הצהרות ללא תקציבים וסמכויות הפכה לשיטה, טשטוש הציבור מכך שישראל היא בין המדינות היחידות בעולם ללא תוכנית לאומית מקיפה ומתוקצבת בנושא משבר האקלים. 

עכשיו זה הזמן של הציבור להרים את הכפפה, להצביע ברגלים ולהגיע ביום שישי הקרוב לכיכר רבין לצעדת האקלים. המחאה הסביבתית הגדולה אי פעם בישראל שתבהיר בצורה חדה, רגע לפני נסיעת ראש הממשלה בנט לוועידת גלזגו נגמר לנו  הזמן, והאוויר, אין יותר מקום להצהרות – רק מעשיים מידיים".