משבר האקלים מחריף: גשמים עזים צפויים בסתיו

דו"ח האקלים של האו"ם שיצא השבוע צופה כי השינויים עקב התחממות כדור הארץ יחריפו עם גלי חום קשים ושיטפונות. השרה להגנת הסביבה: הבשורה האופטימית היא שעל-פי המדענים עדיין לא מאוחר מדי, אבל צריך לפעול מהר ובנחישות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/08/21 21:54 ד באלול התשפא

משבר האקלים מחריף: גשמים עזים צפויים בסתיו
איילון מוצף, ארכיון , צילום: Miriam Alster/Flash90

חברת מטאו-טק מדווחת היום (ה') כי לאחר הקיץ החם שעובר עלינו, כדאי להתכונן לגשמים עזים ועוצמתיים יותר מן הרגיל במהלך הסתיו. טמפרטורת מי הים התיכון גבוהה באופן ניכר מהממוצע, מה שמשפיע על תכולת אדי המים באוויר, ויגרום לגשמים העזים. הגשמים הללו עלולים לגרום לשיטפונות והצפות, כמו גם פגיעה ברכוש ובתשתיות. 

מדובר בשינוי משמעותי באקלים שחווה כדור הארץ, ועל פי דו"ח האקלים של האו"ם שיצא השבוע, בהחלט יש סיבה לדאגה. ארגון IPCC, פרסם דו"ח מקיף עליו עמלו במשך חמש שנים 234 מדענים מעשרות מדינות, והוא מתבסס על עשרות אלפי מדענים מרחבי העולם. 

על פי הממצאים, שינוי האקלים מהיר יותר מהצפוי והאנושות נמצאת במשבר הגלובלי החמור ביותר בתולדותיה. שכיחות של אירועי קיצון ותנודות עזות בטמפרטורות, כמו גלי חום, שיטפונות וסופות עלולה להמשיך בקצב מהיר. 

עוד עולה מהדו"ח כי רמת הפחמן הדו חמצני באטמוספרה היא הגבוהה ביותר מזה 800 אלף שנים והגיעה במאי האחרון ל-419ppm. גם גובה פני הים צפוי להמשיך ולעלות, מה שעלול להביא להצפה של איים קטנים הסמוכים לחוף.  

ההבדלים של חצי מעלה אולי נראים קטנים, אבל מחקרים מראים שמשמעות ההבדל בין עלייה של 1.5, 2 ו -3 מעלות צלסיוס עצומה. על פי התחזיות, ממוצע משך הבצורת העולמית יעלה בהתאם בין חודשיים, ארבעה ועשרה חודשים. עלייה כזו בטמפרטורות עלולה להביא לפגיעה בזמינות המים וביכולת האוכלוסייה לייצר מזון. 

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה אמרה לאחר פרסום הדו"ח: "אחד החידושים של דו"ח זה הוא התמקדות באירועי קיצון אזוריים והקשר בין אירועים אלו לפעילות האנושית. לצד גלי החום שוברי השיאים, ושריפות הענק חסרי התקדים, השיטפונות ההרסניים שהתרחשו במקומות רבים בעולם
בשבועות האחרונים. בעיצומו של עוד גל חום ארוך ומתיש שעברנו בישראל, דוח זה צריך להוות קריאת השכמה גם עבור ממשלת ישראל. זה הזמן לפעול ומהר – להפחתת פליטות גזי החממה מחד ולהיערך טוב יותר להשפעות שינוי האקלים הבלתי נמנעות. 

"עד כה נעשה מעט מידי ולאט מידי על מנת למנוע את המשך ההתחממות בכל העולם. על מדינות העולם החתומות על אמנת האקלים להחיש את צעדיהן לצמצום פליטות גזי החממה ולשאוף למאזן 0 פליטות. הבשורה האופטימית היא שעל-פי המדענים עדיין לא מאוחר מדי, אבל צריך לפעול מהר ובנחישות. עלינו להציב יעדים שאפתניים, להאיץ תהליכים, לאפס את פליטת גזי החממה ובמקביל להיערך להשפעות הבלתי נמנעות של שינוי האקלים, שאותן אנחנו חווים כבר היום.