בג"ץ: אין לחקור את השוטרים שירו ביעקוב אלקיעאן במסגרת פינוי אום אל חיראן

ארבע שנים אחרי פרשיית אל חיראן שבמהלכה נהרג השוטר ארז שאול ונורה למוות יעקוב אלקיעאן תושב המקום, בבית המשפט העליון דוחים את עתירת בני משפחת אלקיעאן לחקור את השוטרים שירו למוות בבן משפחתם

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 21/10/21 11:25 טו בחשון התשפב

בג"ץ: אין לחקור את השוטרים שירו ביעקוב אלקיעאן במסגרת פינוי אום אל חיראן
שוטרים באום אל חיראן, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

בית המשפט העליון דחה הבוקר את עתירת בני משפחת אלקיעאן להתערב בהחלטת פרקליט המדינה, שבה נקבע כי אין לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים באירוע שזכה לכינוי "פרשת אום אל חיראן". 

בליל ה-18.1.2017 הגיעו כוחות משטרה גדולים אל הכפר הלא מוכר אום אל חיראן, כדי להוציא לפועל צווי הריסה שהוצאו למבנים באזור. כוחות המשטרה נתקלו בהתנגדות בהגיעם למקום, ובהגיעם לביתו של יעקוב אלקיעאן שהיה מיועד להריסה, הבחינו שוטרים ברכבו של המנוח כשהוא מונע, פנסיו כבויים וחלונותיו מוגפים.

השוטרים קראו למנוח לדומם את המנוע, אך הלה הדליק את פנסי הרכב והחל בנסיעה איטית במורד שביל הגישה לבית, חלף על פני השוטרים ולא שעה לקריאתם לעצור. אחד השוטרים חש בסכנה לחייו ולחיי שוטרים נוספים שעמדו בצד השביל, ופתח לדבריו באש לעבר גלגלי הרכב. הרכב המשיך בנסיעה, ושוטר נוסף ירה לעבר גלגלי הרכב. או-אז החל הרכב להאיץ, ובשלב מסוים סטה בחדות ימינה ופגע בשוטרים שעמדו במקום. שוטר אחד, רס"ב ארז שאול לוי עמדי ז"ל, נהרג, ושני שוטרים נוספים נפצעו.

בשלב זה ירו שוטרים נוספים לעבר הרכב, הרכב האט ולבסוף נבלם לאחר שרכב משטרתי נגח בו. בהמשך הוצא המנוח מן הרכב ושכב על האדמה ללא ניע. בדיעבד, על פי חוות דעת המכון לרפואה משפטית, מתברר שהמנוח, שלא קיבל טיפול רפואי בזירה, נפצע בגבו ובברכו הימנית, ומת כתוצאה מאיבוד דם ככל הנראה בטווח זמן של עשרות דקות מעת היווצרות הפציעה.

זמן קצר לאחר האירועים, ועוד בטרם הסתיימה חקירת הגורמים בשטח, הואשם המנוח בביצוע מעשה טרור על ידי אישי ציבור בכירים. ואולם, גם כיום סיבת ההאצה של הרכב נותרה עלומה, ועננת אי הבהירות ביחס לנסיבות האירוע, לא פוזרה.

האירוע תוחקר בהיבטים שונים על ידי שב"כ, המחלקה לחקירות שוטרים ומשטרת ישראל. בסופו של דבר, פרקליט המדינה החליט כי אין מקום לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים. בית המשפט העליון קבע כי אין להתערב בהחלטתו זו של פרקליט המדינה.


(תיעוד האירוע באום אל חיראן).