התו הירוק מגיע גם לעבודה: החלמה, חיסון או בדיקות שבועיות

בכנסת אישרו את תקנות התו הירוק במקומות העבודה. המשמעות: עובד שאינו מחוסן או מחלים, נדרש להיבדק פעמיים בשבוע על חשבונו. כדי לאפשר התארגנות, התקנות יכנסו לתוקף בשבוע הבא. הכלל לא יחול על מי שאינו בא במגע עם קהל ומטופלים| בנט: "נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כל האוכלוסייה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 29/09/21 16:04 כג בתשרי התשפב

התו הירוק מגיע גם לעבודה: החלמה, חיסון או בדיקות שבועיות
התו הירוק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

החל מיום ראשון הקרוב יתעדכן התו הירוק למתחסנים ומחלימים, ועדת החוקה בכנסת אישרה היום (ד')  את תקנות התו הירוק לעובדים במוסדות בריאות, רווחה ובמקומות הפועלים בתו ירוק בתחום הפנאי. 

על פי התקנות, העובדים במקומות אלו יידרשו להציג תו ירוק קבוע או להיבדק בבדיקה מהירה פעמיים בשבוע על חשבון העובד. בהסכמה בין יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב לממשלה, התקנות ייכנסו לתוקף ביום שלישי הבא (5.10) כדי לאפשר זמן התארגנות למקומות העבודה. 

הממשלה נענתה לדרישת היו"ר ח"כ קריב לבטל בשלב זה את הסנקציה הפלילית על הפרת התקנות עד להסדרת האפשרות לאכוף את התקנות באמצעות קנסות מנהליים כפי שנעשה בשאר התקנות מכוח חוק הקורונה הגדול. כמו כן, הושגה הסכמה על מתן מענה בימים הקרובים לפניות של מעסיקים לקבלת פטור במקרים חריגים מן התקנות. עוד התחייבה הממשלה להפיץ בימים הקרובים הנחיות למעסיקים ביחס להתמודדות עם עובדים שאינם בעלי תו הירוק המסרבים להיבדק

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב אמר כי "התקנות מהוות עליית מדרגה מהותית בהרחבת השימוש במנגנון התו הירוק, לראשונה בתחום דיני עבודה ומקומות עבודה. ככל שמגיעים למרחבי זכויות יותר מהותיים כמו זכות הפרנסה שמעוגנת בחו"י חופש העיסוק, נטל הפיקוח הפרלמנטרי של הוועדה גובר. הנגזרות העיקריות הן הצורך בהעמקת הביסוס האפידמיולוגי והאכיפה". 

צילום: דוברות הכנסת

בתקנות מוצע לקבוע כי עובד לא ייכנס למקומות העבודה שעליהם חלות התקנות אם לא הציג אישור תו ירוק המעיד על כך שהוא מחלים או מחוסן או הציג אישור על תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מיידית מ-84 השעות (שלושה וחצי ימים) שקדמו למועד הצגת התוצאה. המשמעות של הוראה זו היא שעובד שאין לו תו ירוק, יידרש לשתי בדיקות מיידיות מדי שבוע על חשבונו, כדי להיכנס למקום העבודה.

ההגבלה חלה על מוסדות הבריאות שמפורטים בתקנות- בתי חולים, מרפאות, מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים ועוד, מוסדות הרווחה- בתי אבות, בתי דיור מוגן, מסגרות חוץ-ביתיות לקטינים ועוד, וכל מקומות העבודה שנקבעה לגביהם בתקנות הגבלת פעילות שפתיחתם לציבור מותנית בהצגת תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה- מכוני כושר, מסעדות, אטרקציות, אירועי תרבות ועוד.

יחד עם זאת, הדרישה לתו ירוק או לתוצאה שלילית לא תחול לעניין עובד שהמעביד שלו קבע לגביו שאינו בא במגע עם מטופלים, מקבלי שירות או קהל הלקוחות במקום העבודה.

(במשרד הבריאות מסבירים כיצד להנפיק תו ירוק לאחר בדיקת קורונה מהירה) 

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב בחשבון הטוויטר שלו לסערה שחולל כאשר התבטא נגד הצמרת המקצועית של משרד הבריאות בתדרוך לכתבים בניו יורק, וכתב: "אני מכבד מאוד את מומחי משרד הבריאות ומוקיר את עבודתם המקצועית, עם זאת, עוד ועוד הגבלות גורפות על כולם - זו לא המדיניות של הממשלה". 

עוד הסביר כי 40 היישובים האדומים ביותר בישראל הם בחברה הערבית, ומרבית המאושפזים במצב קשה לא התחסנו. לכן, "אנחנו נימנע בשלב הזה ממגבלות גורפות על כל האוכלוסייה. סגירת הופעה של שלמה ארצי בראשון לציון או סגירת חתונה במודיעין, לא תעזור לתושבי טייבה או לתושבי אום אל פאחם לצמצם את התחלואה. אנחנו נשתדל להימנע מפעולות עם תועלת נמוכה ועם נזק אגבי גבוה, משמעותן של פעולות גורפות כאלה היא אובדן מיידי של אלפי מקומות עבודה עבור אזרחי מדינת ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן