צמרת משרד הבריאות על הכוונת: בנט תוקף, הורוביץ מגן

במהלך תדרוך לכתבים בניו יורק תקף ראש הממשלה את צמרת משרד הבריאות וטען כי הם אינם רואים את התמונה המלאה, "הם לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי אלא אנחנו". שר הבריאות הזדרז להגן על אנשיו וכתב: "המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/09/21 19:51 כב בתשרי התשפב

צמרת משרד הבריאות על הכוונת: בנט תוקף, הורוביץ מגן
נפתלי בנט, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע לניו יורק בתחילת השבוע כדי לנאום בעצרת המרכזית של האו"ם, ובתדרוך לכתבים שנשא מיד לאחר מכן לא חסך ביקורת על הצמרת המקצועית של משרד הבריאות בדבר ניהול מגפת הקורונה. 

"עם כל הכבוד לקבינט המומחים ולמומחים לרפואה, חלקם לא רואים את התמונה המלאה", אמר "אני לא מקבל את הגישה של Who cares לגבי הכסף והפרנסה. המומחים הרפואיים הם אינפוט חשוב אבל לא בלעדי. הם לא יקבלו את ההחלטות במישור הלאומי אלא אנחנו. כששאלתי אותם למה צריך לסגור הופעה של שלמה ארצי בגלל מגזר כזה או אחר, הם גמגמו". 

כזכור, במהלך הנאום ההיסטורי של ראש הממשלה הוא התייחס גם לניהול המגיפה בישראל וטען כי המדינה חייבת להישאר פתוחה. "כולנו שילמנו מחיר עצום — מחיר כלכלי, מחיר פיזי ומחיר רגשי, פשוט שאלו את ילדיכם — על הקפאת החיים שהייתה ב- 2020. כדי לגרום לכלכלות לשגשג שוב, להחזיר ילדים לבתי ספר והורים לעבודה – סגרים, הגבלות ובידודים הם לא הדרך. לא ניתן לעשות את זה בטווח הרחוק". 

הוא ציין את העובדה שישראל הייתה החלוצה במתן חיסון לאזרחים, ובמיוחד במנת הבוסטר. "היינו הראשונים ללמוד, להבין, שהחיסונים דועכים ונחלשים – מה שהביא לעליה חדה במקרי הידבקות בזן הדלתא. באותו זמן ממשלתי החליטה לספק את המנה השלישית של החיסון, הבוסטר, לציבור הישראלי. זו הייתה החלטה קשה, בהתחשב בכך שבזמנו הוא עדיין לא אושר על ידי ה-FDA. עמדנו מול בחירה בין לגרור את ישראל לסבב סגרים נוסף, גרימת נזק נוסף לכלכלה ולחברה שלנו או להתמקד בחיסונים. בחרנו באפשרות השנייה. ישראל הייתה חלוצה במתן מנת הדחף".

שר הבריאות ניצן הורוביץ לא נותר אדיש למתקפה על אנשי משרדו, ובסדרת ציוצים שהעלה לחשבון הטוויטר שלו הסביר. "שיהיה ברור - מומחי משרד הבריאות עושים עבודה מסורה ומצויינת בקנה מידה בינלאומי. הם מצילים חיים, כל יום. אני מעניק להם גיבוי מלא ויכול רק לשבח את עבודתם ותרומתם העצומה. המלצותיהם המקצועיות הן השיקול הראשון שמדריך אותנו, גם אם לא השיקול היחיד. כך היה לאורך כל הדרך". 

עוד הוסיף נציג מרב בממשלה כי "מותר וצריך להביע כל דעה על ההתנהלות שלנו, הפוליטיקאים, גם אם היא לא נוחה לנו. זה תפקיד המומחים. אנחנו, דרג מקבלי ההחלטות, נדרשים להכריע בסוף על פי מכלול השיקולים. התהליך הזה חייב להיעשות בכבוד הדדי, ורק בענייניות. ככה פשוט".

ביום חמישי האחרון התכנס קבינט המומחים לקורונה בראשותו של פרופ' רן בליצר ובהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ופרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא וקבע כי "לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים. היקף התחלואה המתמשך בחודש האחרון גובה מחיר כבד בנפש", קבעו המומחים והוסיפו כי,"למרות התקווה לירידה בתחלואה בזכות מבצע החיסונים, לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים ומתחייב שינוי מדיניות להתקפות הביניים עד אשר תוכח ירידה משמעותית ומתמדת בתחלואה הקשה".