מקדם ההדבקה עולה: נחמן אש צופה גם חיסון רביעי

מנכ"ל משרד הבריאות מרוצה מפתיחת שנת הלימודים, לא חושב שיהיה גל חמישי ומעריך שהחיסון נגד קורונה ינתן בכל שנה מחדש | מקדם ההדבקה עלה, 16 נפטרים ביממה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/21 11:24 ט בתשרי התשפב

מקדם ההדבקה עולה: נחמן אש צופה גם חיסון רביעי
פרופ' אש מתחסן , צילום: Flash90

ערב יום הכיפורים, ומשרד הבריאות מעדכן היום (ד') על אלפי חולים חדשים ועלייה במקדם ההדבקה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, האיש שהיה בעבר פרוייקטור הקורונה, העניק ראיון לישראל היום והביע אופטימיות זהירה באשר לירידה בתחלואה. 

אש מסביר כי אין לדעת האם הגל הרביעי, שהביא להתפרצות של וריאנט הדלתא, אכן נמצא בדעיכה. "צריך לחכות עוד שבוע כדי לראות את השפעות תחילת הלימודים, החגים, אומן והפאנג'ויה. אני מרגיש שאנחנו יוצאים מהגל הזה, וזה הגיוני מעצם זה שהתחסנו. אין פה קסמים".

הממשלה החדשה בראשות נפתלי בנט עשתה הכל כדי להימנע מהטלת סגר בחגים, ובכלל זה גם ההגבלות שהוטלו היו מועטות ולא מנעו את שגרת החיים. האסטרטגיה שהוביל ראש הממשלה הייתה חיזוק בתי החולים כדי להכיל כמות גדולה יותר של חולים, על כך אומר אש כי "אני מאמין שזה יעבוד. יש מחיר לכל אסטרטגיה. אין אמת מוחלטת. אני מאמין כי מבחינה ערכית, לא נכון היה לקיים בשלב כזה של תחלואה אירועים עם התקהלויות גדולות כדוגמת הפאנג'ויה או משחקי הכדורגל ההמוניים". יחד עם זאת, נראה כי הפרוייקטור לא לגמרי שבע רצון מההתנהלות החופשית של האזרחים בימים הסוערים של ההתפרצות האחרונה של המגיפה. "כרופא, כמנכ"ל משרד הבריאות וכפרוייקטור, היה לי יותר קל מבחינת האמת הפנימית שלי לו היו ננקטים צעדים שלא היו מביאים אותנו לעשרת אלפים מאומתים. הייתי מרגיש הרבה יותר טוב מבחינה מקצוע לו התו הירוק היה נכנס קודם לתוקף".

פתיחת שנת הלימודים לפני שבועיים, אשר הביאה לבידודים רבים בקרב התלמידים שטרם יכולים להתחסן, הייתה מוצדקת מבחינתו של אש. "אם המשק פתוח, גם מערכת החינוך צריכה להיות פתוחה. יהיו כאלה שיטענו שהתחלואה הגבוהה בילדים התרחשה כבר בחופש הגדול, אבל זו הייתה החלטה נכונה, שמאפשרת לנו להריץ את נושא הבדיקות המהירות שעשינו ואת כל התהליכים האחרים".

עוד הוסיף, "אני רואה בדמיוני מצב עתידי שבו כל ילד יעבור בדיקה מהירה בבית לפני צאתו ללימודים, כך שאם זו תצא חיובית הוא יישאר בבית - וכך שאר התלמידים לא ייכנסו לבידוד. זה אתגר לוגיסטי וארגוני לא קטן".

באשר לעתיד, מנכ"ל משרד הבריאות מנבא כי יתכן שנצטרך גם חיסון רביעי. "אני מעריך שנצטרך להתחסן פעם בשנה, ולא בתדירות גבוהה יותר מזה". אולי נראה עלייה בתחלואה בחודשי החורף, אבל לדעתו הסבירות לגל חמישי לא גבוהה. 

מתחמי הבדיקות לזיהוי נגיף הקורונה יפעלו היום, ערב יום הכיפורים, עד השעה 12:00 בצהריים וישובו לפעילות עם צאת החג. משרד הבריאות מעדכן היום (ד') כי 9,539 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה התגלו אתמול, מתוך 165,584 בדיקות שנערכו לגילוי הנגיף. 650 חולים שמצבם מוגדר קשה, מתוכם 172 מונשמים. 7,444 בני אדם נפטרו במצטבר מפרוץ המגפה. בתוך כך, מקדם ההדבקה ממשיך לעלות ועומד על 1.06.