בקשת הפרקליטות נדחתה: לא יתקיים דיון חוזר על ביטול הרשעת הרב בקשי דורון

בית המשפט העליון דחה את בקשה הפרקליטות, ודיון חוזר בעניין ביטול הרשעת הראשון לציון לשעבר - לא יתקיים. "הנסיבות הייחודיות של המקרה שלפנינו אינן מצדיקות קיום דיון נוסף בפסק הדין", כתבה הנשיא אסתר חיות

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 12/09/21 18:07 ו בתשרי התשפב

בקשת הפרקליטות נדחתה: לא יתקיים דיון חוזר על ביטול הרשעת הרב בקשי דורון
הרב בקשי דורון, צילום: Yaakov Cohen/Flash90

לפני כארבעה חודשים בוטלה הרשעתו בפלילים של הרב אליהו בקשי דורון בפרשת הרבנים. הביטול הגיע שנה לאחר שהרב מת מקורונה. בית המשפט העליון קיבל את טענת פרקליטו עו"ד ירון קוסטליץ', וקבע כי הראשון לציון לא היה כשיר לעמוד לדין בשל מצבו הרפואי וביטל למפרע את ההליך הפלילי. לפני כשלושה חודשים הפרקליטות דרשה לקיים דיון נוסף בפסק הדין שביטל את הרשעתו והיום (א') נדחתה בקשת הפרקליטות על ידי בית המשפט העליון. 

בהחלטתה כתבה הנשיאה אסתר חיות, כי "הנסיבות הייחודיות של המקרה שלפנינו אינן מצדיקות קיום דיון נוסף בפסק הדין. השאלה אם ניתן לקיין דיון נוסף בעניינו של נאשם של נפטר בנסיבות שבהן בני משפחתו ביקשו... איננה שאלה פשוטה ויכולים למצוא את הפנים לכאן ולכאן". 

לדבריה, כפי שהביא אותם העיתונאי אבישי גרינצייג, "דיון נוסף בשאלות עקרוניות 'על גבו' של מנוח שהרשעתו בוטלה בערעור מעורר על פניו תחושת אי-נוחות רבה, לפיכך הבהירה המדינה כי היא מוותרת על 'ההשלכה הקונקרטית של  בעל הדין הספציפי'. "יוצא, איפוא, כי מדובר בדיון תיאורטי" .

בעקבות כך, המשיכה וכתבה הנשיאה כי הבקשה נידחת: "כבר נפסק בעבר כי, ככלל, 'הליך הדיון הנוסף לא נועד למתן יותר לשאלות תיאוריות שהכרעה בהן לא תשפיע על זכויות בעלי הדין'. בנסיבות שנוצרו, אני סבורה על כן כי אין מקום להורות על קיומו של דיון נוסף במקרה דנן".

חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, בירך על ההחלטה: "מברך את כבוד נשיאת העליון אסתר חיות על החלטתה הצודקת והמוסרית לא לאפשר דיון נוסף בעניין זיכוי הראשל"צ הגר"א בקשי דורון זצ"ל. החלטה שיש בה לחזק את אמון הציבור במערכת המשפט".

(הלוויית הרב בקשי דורון ז"ל)

השתלשלות הפרשה

בשנת 2013 נפתח משפטו של הרב בקשי דורון ז"ל, והייתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של המדינה בה הועמד לדין רב ראשי לשעבר. על פי כתב האישום, הרב דורון הואשם כי ידע על כך שהמכללות שהוקמו בשעתו על מנת להעניק תארי רבנות לאנשי כוחות הביטחון, אינן עומדות בתנאים הנדרשים לכך. באמצעות אותם תארים, קיבלו מאות מאנשי כוחות הביטחון עשרות מיליוני שקלים במרמה.

התיק נסגר כבר בשנת 2007 והודעה בנושא נמסרה לרב, אלא שבעקבות עדויות של הרב במשפטיהם של מעורבים אחרים בפרשה, החליטה הפרקליטות לפתוח מחדש את התיק נגדו, לנסח כתב אישום ולהעמידו לדין.

בדצמבר 2012 הגיש הרב הראשי לשעבר, הרב אליהו בקשי דורון, בקשה תקדימית למשפט מהיר, זאת על מנת שיוכל ”לזכות לראות את חפותו ואת שמו מטוהר בשער בת רבים בעודו בחייו המלאים", זאת בשל מצבו הרפואי הרעוע.

בשנת 2017 גזר שופט המחוזי בירושלים צבי סגל שנת מאסר על תנאי וקנס כספי בסך רבע מיליון שקלים על הרב הספרדי הראשי לישראל לשעבר, אך עם זאת צוין  בהכרעת הדין צוין כי הרב בקשי דורון לא קיבל דבר לכיסו בעקבות מעשיו.