הבריחה מכלא גלבוע | תוקם ועדת בדיקה ממשלתית

השר לביטחון פנים הודיע על הקמת ועדה לחקירת האירועים שהובילו ליציאתם לחופשי של 6 אסירים ביטחוניים, "לא נותיר אבן על אבן ללא בחינה". מדובר בכלי שנועד לבחון כשלים רוחביים משמעותיים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 09/09/21 19:01 ג בתשרי התשפב

הבריחה מכלא גלבוע | תוקם ועדת בדיקה ממשלתית
צילום: Flash90

שלושה ימים לאחר הבריחה הגדולה מכלא גלבוע, אשר במהלכה נמלטו 6 אסירים ביטחוניים, החליט היום (ה') השר לביטחון פנים עמר בר לב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, זאת בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט. 

הוועדה, אשר תוקם בראשות שופט בדימוס, תבחן את הכשלים שאפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים מכלא "גלבוע" בליל יום שני, ערב ראש השנה. ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, ותובא לאישור הממשלה.

השר לביטחון הפנים בר-לב מסר: "לא נותיר אבן על אבן ללא בחינה. בליל יום שני אירע כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו. אני סומך על ממשלת ישראל כי תאשר את המלצתי ונוכל לרדת לשורש האירועים שהובילו לתוצאה הקשה".

ועדת בדיקה ממשלתית היא ועדה ציבורית המוקמת על-פי החלטתו של שר בממשלת ישראל, מכוח סמכותו לפי סעיף 8א לחוק הממשלה. סעיף 8א(א) קובע כך: "מינה שר ועדה לבדיקת נושא או אירוע מסוים המצוי בתחום אחריותו (בסעיף זה – השר הממנה), ובראש הועדה עומד שופט בדימוס, רשאי שר המשפטים, לבקשת השר הממנה ובאישור הממשלה, לקבוע כי לאותה ועדה יהיו הסמכויות של ועדת חקירה, לפי סעיפים 9 עד 11 ו־27(ב) לחוק ועדות חקירה, התשכ״ט–1968 (להלן – ועדת בדיקה ממשלתית); השר הממנה יפרסם ברשומות הודעה על מינויה של ועדת בדיקה ממשלתית, הרכבה, תפקידיה וסמכויותיה".

היסטוריית השימוש בכלי זה, מלמדת כי השימוש בו נעשה במקרים בהם עלה צורך לבדוק כשלים רוחביים משמעותיים שנפלו במערכות ולכן החליט בר לב לפעול במתכונת זו.

בתוך כך, נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי הודיעה מוקדם יותר כי היא לא מתכוונת להתפטר למרות האירועים. עם צאת החג פרסמה נציבת בתי הסוהר אגרת לסוהרים, המתייחסת לאירוע הבריחה בגלבוע ולהשלכותיו. לצד ההכרה בגודל המחדל חיזקה הנציבה את רוחם של סוהרי הארגון המשרתים את המדינה ומתוך תחושת שליחות והבנה כי הארגון נמצא בשגרת חירום. "שב"ס ימשיך לפעול בנחישות לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה כולם", נמסר מדוברות שב"ס.

במכתבה לסוהרים, כתבה פרי: "האירוע חמור ביותר הפוגע באופן ישיר בליבת עשייתנו – שמירת האסירים במשמרות בטוחה. אין ספק, כי הארגון חווה אירוע קשה, מטלטל ומכונן בעל השלכות רבות. זוהי שעה קשה לכולנו, בה אנו נדרשים להסתכל באופן אמיץ על שנעשה, לחקור לעומק את הפערים בכלל ההיבטים ולנהל תהליכי הפקת לקחים נרחבים, אשר יקדמו את פועלנו".