לאחר השבתת חדרי הניתוח, האוצר יעביר כמעט שני מיליארד שקלים למאבק בקורונה

ברקע השבתת חדרי הניתוח בשבעת בתי החולים הציבוריים, משרד האוצר צפוי להעביר מענק נוסף, אשר ישמש בין היתר לתגבור כוח האדם במחלקות הקורונה וחיזוק מערך החקירות האפידמיולוגי

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 02/09/21 13:42 כה באלול התשפא

לאחר השבתת חדרי הניתוח, האוצר יעביר כמעט שני מיליארד שקלים למאבק בקורונה
צילום: David Cohen/FLASH90

משרד האוצר מעדכן היום (ה') כי העביר 1.8 מיליארד שקל נוספים לטובת התמודדות מערכת הבריאות עם נגיף הקורונה. הסכום ישמש, בין היתר, לתגבור מערך הבדיקות והדיגום למבוגרים ותלמידי בית ספר בערים כתומות ואדומות המבצע כיום מעל 100 אלף בדיקות.

עוד נמסר כי הסכום אף ישמש לתגבור כוח האדם לתמיכה במחלקות הקורונה בבתי החולים, תמיכה בקופות החולים ומערך הקהילה, חיזוק מבצע החיסונים וחיזוק מערך החקירות האפידמיולוגי לקטיעת שרשראות הדבקה.

כזכור, אתמול אחר הצהריים (ד') ערכו שבעת מנהלי בתי החולים הציבוריים

מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ודרשו מבנט להתערב במשבר. על פי הודעתם, כל חדרי הניתוח השביתו היום את פעילותם בין השעות בין 10:00-08:00 ולא טיפלו בחולים

מנכ״ל שערי צדק פרופ' עפר מרין אמר במחאה: "אנחנו פותחים מחר מאהל מול משרד ראש הממשלה ואנחנו נשב שם עד שיהיה פתרון. נעשה שם את ארוחת שבת, נעשה שם את ארוחת ראש השנה ביחד עם המשפחות שלנו, עד שימצא פתרון". 

מנכ״ל הדסה פרופ' יורם וייס הוסיף: ״עצוב שאנחנו כבר שבוע מאז שהחלו העיצומים, ביטלנו אלפי חולים במרפאות וניתוחים, ומשרדי האוצר והבריאות לא מצאו דרך לקיים את ההסכם איתנו. מחר בין שמונה לעשר בבוקר 7 בתי החולים יעצרו פעילות. המרפאות לא יעבדו, חדרי הניתוח לא יפעלו. רק מקרי הצלת חיים יתקבלו. כואב לי הלב. אנחנו מקווים שהפתרון יגיע ולפני ראש השנה.  זה לא בשבילנו, אלא בשביל תושבי ירושלים, נצרת, נתניה ובני ברק, זו מלחמה שאנחנו נלחמים בשבילם״.

מחאת מנהלי בתי החולים התחילה עוד בסוף החודש שעבר, עם הודעתם על כך שלא יקבלו יותר חולי קורונה למחלקות, ובהמשך אף עברו למתכונת שבת, זאת לאור היעדר משאבים מספקים לטיפול החולים. 

מאז, הבכירים מקיימים הפגנות ומחאות מול משרד הבריאות בירושלים בקריאה כי "התנהלות משרד הבריאות זה הוריאנט הכי מסוכן - המאבק יימשך ללא הגבלת זמן"

בסוף השבוע שעבר, העביר החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, לבתי החולים הציבוריים מקדמה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל באופן מיידי. זאת על חשבון כספי הסיוע שהובטחו להם לשם התמודדות עם משבר הקורונה, וזאת חרף העובדה שמבחני התמיכות לא הושלמו. 

המקדמה מועברת בהמשך לפגישה שנערכה אתמול בין מנכ״ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לשר הבריאות ניצן הורביץ ומנכ״ל משרדו, פרופ׳ נחמן אש, וכחלק מתקצוב מלוא הסכומים, כמובטח, למערכת הבריאות בעבור הנושא. יתר הכספים יועברו עם השלמת מבחני התמיכות וכחלק מהתקדמות לוחות הזמנים. העברה זו תאפשר לבתי החולים הציבורים לחזור לפעילות שגרתית ותקינה ולמקד את מאמציהם בהתמודדות עם משבר הקורונה.

אבל עדיין, המענק לא שינה את פני הדברים. מנהלי בתי החולים הציבוריים מסרו אז בתגובה: ״שיטת הסלמי של משרד האוצר מטרתה להרעיב את בתי החולים. שיתוף הפעולה של הנהלת משרד הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה - מביש ומבזה את מערכת הבריאות בשיא משבר הקורונה. זהו מחדל חריף של משרד הבריאות שהתעכב בקביעת התבחינים ופוגע בתפקוד בתי החולים"
 
עוד הוסיפו כי "ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למלוא ההסכם". 

 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן