למרות המענק, מנהלי בתי החולים מתכננים להמשיך במתכונת שבת "ללא הגבלת זמן"

לאחר ששבעה בתי חולים ציבוריים עברו למתכונת שבת עקב היעדר תקציב, משרד האוצר הודיע כי יעביר להם באופן מיידי 100 מיליון שקלים. עדיין, לא נראה שהמשבר יפתר. "שיתוף הפעולה של הנהלת משרד הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה - מביש ומבזה את מערכת הבריאות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/08/21 19:13 יח באלול התשפא

למרות המענק, מנהלי בתי החולים מתכננים להמשיך במתכונת שבת "ללא הגבלת זמן"
בית החולים שערי צדק , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שעברו למתכונת שבת, משרד האוצר הודיע הערב (ה') כי בהמשך להנחיית שר האוצר, אביגדור ליברמן, העביר החשב הכללי, יהלי רוטנברג, לבתי החולים הציבוריים מקדמה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל באופן מיידי. זאת על חשבון כספי הסיוע שהובטחו להם לשם התמודדות עם משבר הקורונה, וזאת חרף העובדה שמבחני התמיכות לא הושלמו. 

המקדמה מועברת בהמשך לפגישה שנערכה אתמול בין מנכ״ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לשר הבריאות ניצן הורביץ ומנכ״ל משרדו, פרופ׳ נחמן אש, וכחלק מתקצוב מלוא הסכומים, כמובטח, למערכת הבריאות בעבור הנושא. יתר הכספים יועברו עם השלמת מבחני התמיכות וכחלק מהתקדמות לוחות הזמנים. העברה זו תאפשר לבתי החולים הציבורים לחזור לפעילות שגרתית ותקינה ולמקד את מאמציהם בהתמודדות עם משבר הקורונה.

אבל, נראה כי הכסף לא צפוי לפתור את המשבר. מנהלי בתי החולים הציבוריים מסרו בתגובה: ״שיטת הסלמי של משרד האוצר מטרתה להרעיב את בתי החולים. שיתוף הפעולה של הנהלת משרד הבריאות עם שיטת הטפטוף וההרעבה - מביש ומבזה את מערכת הבריאות בשיא משבר הקורונה. זהו מחדל חריף של משרד הבריאות שהתעכב בקביעת התבחינים ופוגע בתפקוד בתי החולים"
 
עוד הוסיפו כי "ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למלוא ההסכם". 

מוקדם יותר השבוע, הודיעו שבעה מנהלי בתי החולים הציבוריים בארץ כי לא יקבלו יותר חולי קורונה למחלקות, ויעברו למתכונת שבת, זאת לאור היעדר משאבים מספקים לטיפול החולים. 

מנכ״ל שערי צדק פרופסור עופר מרין תיאר את השלכות מגיפת הקורונה על מערכת הבריאות: ״שנה וחצי, ארבעה גלי קורונה, עובדים יום ולילה, 7 ימים בשבוע כדי להציל את מדינת ישראל. הערים הכי אדומות בישראל. אני מתבייש לעמוד פה כמו פושט יד. מדינת ישראל מפירה את ההסכם עם בתי החולים הציבוריים. אף אחד מסעיפי ההסכם לא מקוים". 

שבעת המרכזים הרפואיים הפועלים במתכונת המצומצמת הם שערי צדק והדסה עין כרם בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושה בתי החולים בנצרת. צוותי הרפואה והעובדים מוחים על עיכוב תקציב של יותר מ-600 מיליון שקלים. במסגרת צמצום הפעילות, אמבולנסים של מד"א לא יכנסו בשערי בתי החולים למעט במקרים של הצלת חיים, ולא יתקיימו ניתוחים שאינם דחופים, גם כאלה שנקבעו לימים הקרובים.