התקנתם אזעקה בבית? יש מצב שאתם מחללים שבת

החשש מפריצה מביא דתיים רבים להתקין מערכות אזעקה בבית, אבל גם אם חשבתם שביטלתם את המערכת בשבת, יתכן שהיא עדיין פועלת | כך תוודאו שהשדרוג של הבית לא גורם לחילול שבת משפחתי

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 30/08/21 10:38 כב באלול התשפא

התקנתם אזעקה בבית? יש מצב שאתם מחללים שבת
בניינים בגבעת שמואל, צילום: Yossi Aloni/Flash90

חיכיתם לזה הרבה שנים ובסוף זה קרה. רכשתם דירה בפרויקט הסרוג החדש בגבעת שמואל או בכל מקום אחר. הדירה החדשה משודרגת עם שלל הטכנולוגיות שיש לשוק להציע, אבל מאחורי השדרוגים הקטנים יכול להסתתר חילול שבת משפחתי. גם מערכת האזעקה הפשוטה יכולה להכשיל אתכם, כך תעשו את זה נכון.

מכון צומת מפרסם חוברת עדכנית לטובת הסרוגים ששדרגו את ביתם, כי ככל שהבית נעשה חכם, הסיכוי שתיפלו באותיות הקטנות הולך וגדל. במערכת האזעקה למשל שנפוצה בבתים רבים קיימות שתי בעיות: גלאי התנועה פועלים במשך כל שעות היום, גם כשהמערכת 'כבויה'. ואין אפשרות לנטרול אזעקות שווא בשבת. בצומת מפרסמים שרשימה מיוחדת של מערכות שיאפשרו לכם הגנה מקסימאלית מבלי לחלל שבת.

הבעיות העיקריות בדירות החדשות

הבעיות העיקריות בדירות החדשות                                                                                                       צילום: מכון צומת

בעיה נוספת שרבים לא מודעים אליה היא משאבת לחץ מים שקיימת בעיקר בבניינים בעלי 5 קומות ומעלה. הבעיה ההלכתית הצפויה היא הפעלת מערכת חשמלית בפתיחת ברזי המים בדירה, וכיבויה עם סגירת הברז. הפתרון הוא הפעלת מנגנון הגורם לפעולת המשאבה באופן רציף בעוצמה משתנה.

בחוברת שהוציאו במכון מנסים לעזור לשומרי השבת להימנע מחילול שבת לא מכוון. בפתח החוברת כתבו אנשי המכון: "בבנייה מודרנית של בתים ודירות, משולבות כיום טכנולוגיות חדשניות רבות כבר ברמת התכנון והבנייה לרווחת הדיירים ולחיסכון באנרגיה. במקרים רבים מצוידות מערכות אלו בחיישנים אלקטרוניים רגישים, ה'עוקבים' אחר הדיירים, ומגיבים בפעולות חשמליות בהתאם, וכך למעשה עלול המשתמש להפעיל מערכות חשמליות בשבת, מבלי שהוא אפילו מודע לכך. מציאות זו מחייבת לעיתים מציאת פתרונות הלכתיים ויישומם כבר בשלבי התכנון והבנייה - פתרונות שיישומם לאחר הבנייה, כרוך בעלויות גבוהות יותר באופן משמעותי, ולעתים אף בלתי אפשרי.